Välkommen hem till Botkyrkabyggen i Tumba 2022 3

Insidan av en hiss

Samtliga hissar besiktas en gång per år.

Säkra hissar för din trygghet

Att hissarna i våra hus fungerar som de ska är viktigt, både ur säkerhetssynpunkt och för att förenkla vardagen för dig som är hyresgäst hos oss. Samtliga hissar besiktas en gång per år. Ibland upptäcks säkerhetsbrister vid besiktningen. Då måste hissen stängas av omedelbart, vilket kan vara besvärligt för dig som bor i huset. Vid planerat underhåll av en hiss får du information om avstängningen i god tid. Men om en hiss behöver stängas av för en oplanerad reparation går det tyvärr inte att informera om det i förväg.

- Vi är medvetna om de problem som uppstår för våra hyresgäster och besökare när hissen inte kan användas, men man ska komma ihåg att avstängda hissar handlar om att vi tar säkerheten på allvar. Vi kan inte låta folk åka i hissar som har något fel, säger Lotta Dannefalk, förvaltningschef på Botkyrkabyggen.

Vid besiktningsanmärkning som gör att hissen måste stängas av utan förvarning har Botkyrkabyggen ett avtal med hissbolaget som innebär att arbetet med reparationen kan sätta igång med en gång. Därefter sker en efterkontroll av hissen av en auktoriserad besiktningsman. Detta sker i regel inom en vecka.

Ibland saknas reservdelar, då tar det längre tid att få hissen lagad. Under pandemin har många företag har haft problem med sina leveranser. Det har gjort att hissar blivit stående längre än vad som är önskvärt. Om hissen är avstängd och du är beroende av hissen för att kunna ta dig in och ut, t.ex. om du är rullstolsburen eller har svårt att gå, är det viktigt att du snarast hör av dig till oss så att vi kan komma fram till en bra lösning för dig.

Frost på en fönsterruta

Varmt inne när det är kallt ute

Tycker du att det är för kallt i din bostad? Värmen sätts på med automatik när det blir kallt utomhus. Ju kallare det är ute, desto varmare vatten skickas ut till elementen. Vid snabba väderomslag tar det ett tag innan värmesystemet hinner anpassa sig. Då kan det ta lite tid innan värmen kommer fram. Detta kan du själv göra för att behålla värmen i bostaden:

  • Stäng ventilen ovanför spisen när du inte lagar mat. Fönsterventiler ska däremot hållas öppna, annars fungerar inte ventilationssystemet.
  • Kontrollera att termostaten på elementen är påslagen.
  • Ställ inga möbler framför elementen och undvik att låta långa gardiner, badlakan och badrockar hänga ner framför elementen.
  • Ska du vädra, vädra snabbt några minuter (gärna med tvärdrag). Stäng av elementen under tiden du vädrar.

 


Varför ska jag logga in på Mina sidor?

På Mina sidor hittar du det mesta du behöver veta om ditt boende. Här publicerar vi bland annat information om vad som händer i ditt hus och i ditt område. Det är därför viktigt att du regelbundet, gärna en gång i veckan, loggar in på Mina sidor och tar del av den information som fi nns där. Om något händer, exempelvis en vattenläcka, är det också på Mina sidor du i första hand ska söka efter information. Står det ingenting där kan du kontakta kundservice på 08-530 694 90. På Mina sidor kan du även utföra tjänster som till exempel felanmälan, boka tvättstuga och söka efter p-plats.

Bild från Botkyrkabyggens webb som visar var du loggar in på Mina sidor.

Balkongarbeten i Tuna Balkonger i Tuna

På Nedergårdsvägen 7 och 9 har arbetet med balkongerna löpt på enligt plan och hyresgästerna har nu fått nya balkongplattor. För många är balkongen ett välkommet extrarum. På www.botkyrkabyggen.se hittar du tips på hur du kan inreda din balkong till en mysig plats där du kan vistas under en stor del av året.

Beachflagga med Botkyrkabyggens logga Svalka under heta sommardagar

Den här sommaren har bjudit på typiskt svenskt sommarväder, ömsom sol ömsom regn. Några dagar har varit riktigt varma. Därför valde vi att återigen öppna Cold Spots, lokaler med air condition, dit alla som ville var välkomna för att kyla ned sig. Dels i Fittja på Värdshusvägen 10, men också på Munkhättevägen 85 i Tumba. Båda lokalerna var bemannade med personal från Botkyrkabyggen och sommarjobbare.

Insidan av hiss på Odens väg i Norsborg Hissrenovering på Munkhättevägen

Under hela hösten fram till årsskiftet renoveras hissarna på Munkhättevägen 53-85. Arbetet tar ca tre veckor per hiss. När renoveringen är klar kommer hissen att ha fått nytt maskineri, nytt styrsystem samt ny korginredning, vilket kommer att öka hissens säkerhet. Under tiden som arbetet pågår är hissen avstängd. Då delas inte posten ut i brevlådorna i huset. Du måste då hämta din post på på PostNords företagscenter på Alfreds Nobels Allé 109 i Tullinge.

Flinka sommarjobbare

Under sommaren har vår personal i Tumba haft hjälp av duktiga sommarungdomar. Ungdomarna har bland annat arbetat med att rensa källare samt målat och oljat in utemöbler och pergolor. I år har vi haft 80 sommarjobbare varav 20 arbetade i Tumba och Storvreten.

Dränering skyddar mot fukt

Dräneringsarbetena i Hamringe har fortsatt under våren och sommaren. I augusti påbörjades även arbetet med att dränera på Tunavägen 12-18. Detta är ett led i det underhållsarbete som Botkyrkabyggen gör för att säkra fastigheterna tekniskt så att de blir goda hem för er som är hyresgäster. Men också för att fastigheterna ska hålla över tid. Genom att dränera säkerställer vi att vatten och fukt inte tar sig in i husen via marken.

Här hittar du information

Under sommaren har vi haft många in- och utflyttningar i våra bostäder. Har du nyligen blivit hyresgäst hos Botkyrkabyggen? Varmt välkommen till oss! På www.botkyrkabyggen.se hittar du massor av matnyttig information, helt enkelt sådant som är bra att veta när du bor hos oss.

 

Viktigt med boinflytande

Både på hösten och på våren bjuder Botkyrkabyggen in er hyresgäster till bomöte. Under bomötet beslutas bland annat vad Boendekraftspengarna ska gå till. Dessa utgör 140 kr/lägenhet och år. För att kunna vara med och påverka din boendemiljö är det viktigt att du deltar vid bomötena. Håll utkik på Mina sidor efter inbjudan.

På Sågstuguvägen 38-44 har pengarna i år bland annat gått till nya blommor och färg. Hyresgästerna har själva målat bänkar och bord samt planterat blommor. Stort tack för hjälpen!

Missa ingen viktig information

Ibland är det bråttom att få ut information till er hyresgäster, till exempel om det uppstått en vattenläcka eller något annat brådskande. Då skickar vi ut information via sms, ofta med en länk till Mina sidor där du hittar mer information än vad som får plats i sms:et.

För att du ska kunna ta del av brådskande information är det viktigt att vi har ett korrekt mobilnummer till dig. Gå in på Mina sidor för att kontrollera att numret som står där stämmer.