Bra att veta under boendetiden

Här har vi samlat fakta, råd och tips som svarar på de flesta frågor du har som hyresgäst. Du kan också läsa om vad vi förväntar oss av dig som bor hos oss.

En inzoomad bild på en termometer

Värme i lägenheten

Är det för kallt i din bostad på hösten och vintern och för varmt på sommaren?

Tips för bättre inomhustemperatur
en person sitter framför en laptop

Internet, TV och telefoni

De flesta av våra lägenhet har ett mediaskåp i hallen som gör det möjligt att ta del av utbudet från det öppna Stadsnätet.

Internet, tv och telefon - så funkar det
En hand håller ett paraply över en modell av ett hus

Alla måste ha en hemförsäkring!

För att få hyra en bostad hos Botkyrkabyggen måste du ha en giltig hemförsäkring. Att slarva med detta kan få katastrofala följder, till exempel vid en brand.

Mer om hemförsäkring
En person håller i en mobiltelefon

Betala hyran

Det är viktigt att betala hyran i tid. Senast den sista vardagen i varje månad ska den vara betald.

Betala hyran
Vikt tvätt i en korg som står på en bänk framför en tvättmaskin. Bredvid står en flaska med flytand

När du ska tvätta

Här hittar du information om hur du bokar tvättid samt tips och råd när du ska tvätta.

Mer om våra tvättstugor
verktyg i ett bälte

Välskött hemma

Du har själv ansvaret för att se till att din bostad är i gott skick.

Så tar du hand om din bostad
En person sitter på huk och knyter en vit soppåse

Avfall och återvinning

I våra områden kan du slänga restavfall och förpackningar. Det är viktigt att alla hjälps åt att sortera och slänga skräpet rätt.

Släng skräpet på rätt sätt
Trädkronor som tillsammans bildar formen av ett hjärta mot en blå himmel

Bidra till en bättre miljö

Vi kan göra mycket som företag, men för att verkligen lyckas är det avgörande att vi alla hjälps åt.

Så blir vi hållbara tillsammans
En elbil laddas

Ladda elfordon

I våra bostadsområden finns det möjlighet att hyra parkeringsplats med elbilsladdning.

Så här laddar du ditt elfordon
Man står vid ett öppet fönster och vinkar till någon nedanför

Omtanke och hänsyn

När vi bor många tillsammans är det viktigt att vi visar hänsyn till varandra. Här kan du läsa mer om våra trivselregler, hur du hanterar störningar och annat som är bra att veta.

Visa hänsyn till grannarna
Sju barn med pappershattar står bakom ett dukat kalasbord med färglada ballonger och presenter

Låna lokal

Ska du ha kalas men har inte plats hemma. Du vet väl att det finns lokaler att låna för Botkyrkabyggens hyresgäster?

Låna lokal
En man och en kvinna sitter på golvet framför en vägg

Förändringar i lägenheten

Funderar du på att måla om eller göra några andra förändringar i bostaden. Läs detta först.

Tänk på detta om du vill göra om hemma
Två tecknade reparatörer

Så fungerar felanmälan

Om du har ett fel i din bostad eller om du upptäcker något annat fel som till exempel att en tvättmaskin i tvättstugan eller fasadbelysningen inte fungerar ska du göra en felanmälan.

Mer om felanmälan
Bildtext saknas

Vad heter det som finns i lägenheten?

Undrar du vad allting heter som finns i din lägenhet? Här hittar du rätt ord för sakerna som finns i och utanför din bostad.

Så heter det
En blöt råtta klättrar ur en toalettstol

Så skyddar du dig mot skadedjur

Om du får bekymmer med skadedjur i din lägenhet (till exempel vägglöss och kackerlackor) är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla detta.

Skydda dig mot skadedjur
En stor pöl med vatten på köksgolvet

Om du har en fuktskada i lägenheten

Det är viktigt att hantera fuktskador snabbt för att de ska orsaka så liten skada som möjligt.

Mer om fuktskador
En person pekar på en skärm med en ikon av ett idkort

Viktigt om skyddad identitet

Om du har skyddad identitet. Läs detta.

Så hjälper vi till att skydda dina uppgifter