Har du en bostad med tillhörande uteplats? Då är du också ansvarig för skötseln av den. Uteplatsen är en del i boendemiljön och är en extra tillgång för området. Det ställer krav på dig som hyresgäst att hålla din uteplats i vårdat skick. Det innebär att:

• Gräset ska klippas kontinuerligt och vattnas vid behov. Toppdressing görs på våren om det behövs.
  • Planteringsytor ska vårdas och rensas efter behov, nya perenna växter kan planteras efter samråd med fastighetsvärd i ditt bostadsområde.
  • Har uteplatsen häck, klipper du denna varje år före midsommar. Häcken får inte vara högre än 80 cm vid utfart mot gata, gång- eller cykelväg. I övrigt är max höjd 110 cm.
  • Du får inte ändra utseendet på uteplatsen genom till- eller ombyggnad som exempelvis inglasning, väggar, tak, golv eller annan form av terrassbyggnad.
  • Om du vill plantera häck eller bygga staket behöver du ett skriftligt godkännande från Botkyrkabyggen.
  • Målning av väggar, staket med mera är inte tillåtet utan godkännande från Botkyrkabyggen.
  • Uteplatsen får inte användas som förvaringsplats.