När får du hyra ut i andra hand?

En godkänd andrahandsuthyrning kan vara från sex månader till ett år beroende på skälet. Giltiga skäl är till exempel arbete eller studier på annan ort, provboende med sambo och militärtjänstgöring. En längre utlandsresa, sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan bo i bostaden kan också ge dig rätt att hyra ut i andra hand.

Hur ansöker du?

Vi måste godkänna din ansökan innan andrahandshyresgästen får flytta in. Du lämnar in en ansökan tillsammans med intyg på skäl till uthyrning, till exempel från arbetsgivare, skola eller liknande. Vid vistelse utomlands ska intyg kunna visas (till exempel biljetter) samt att det måste finnas en bevittnad fullmakt. Fullmakten ska gälla någon i Sverige som har rätt att företräda dig i alla ärenden som rör din bostad. Ansökan kan skickas per post eller mejlas till boservice@botkyrkabyggen.se.

Vi har en månads handläggningstid så lämna in din ansökan i god tid. Vi meddelar vårt beslut per brev. Skulle vi inte godkänna din ansökan, kan du vända dig till Hyresnämnden för prövning av beslutet. Hyresnämndens beslut kan inte överklagas.

Blankett för ansökan hittar du nedan liksom information om vilka bilagor du behöver lämna in till oss. En förutsättning för att vi ska kunna handlägga din ansökan är att den är komplett. Om det saknas bilagor i ansökan kommer ärendet att avskrivas. Se därför till att du har både blankett och bilagor klara innan du skickar in din ansökan.

Att tänka på för dig som ska hyra ut:

Som hyresgäst hos oss är du ansvarig för bostaden även under perioden för andrahandsuthyrningen. Det kan till exempel gälla krav på hyra, störningar eller andra klagomål som har med bostaden att göra. Andrahandshyresgästen har ingen rätt att överta bostaden om förstahandshyresgästen inte skall flytta tillbaka. Bostaden ska då sägas upp enligt gällande hyresvillkor.

Att tänka på för dig som ska hyra:

När du hyr i andra hand kan du inte beställa tillval som förändrar hyran. Det är viktigt att du kontrollerar att vi har gett tillstånd för andrahandsuthyrningen. Andrahandsuthyrningen kan vara högst ett år. Andrahandshyresgästen har ingen rätt att överta bostaden om den sägs upp.

Godkännande av andrahandsuthyrningen

Om Botkyrkabyggen godkänner ansökan om andrahandsuthyrning ska hyresgästen och andrahandshyresgästen signera varsin medgivandeblankett. Signeringen sker via e-signering med Bank-ID (alt. På KundCenter i de fall Bank-ID ej finns). Andrahandsuthyrningen blir giltig först efter signeringen alternativt vid ett senare uthyrningsdatum som framgår av blanketten. All uthyrning som sker utanför den tiden som innefattas medgivandeblanketten ses som olovlig andrahandsuthyrning och är grund för uppsägning av hyresavtalet.

Bilagor

• Andrahandskontrakt mellan Botkyrkabyggens hyresgäst och andrahandshyresgästen.
  • Familjebevis Så här beställer du familjebevis
  • Vid vistelse utomlands behövs fullmakt för kontaktperson
  • Beroende på skäl för uthyrningen ska följande intyg skickas in för att styrka skälet:
    • Arbete på annan ort: anställningsintyg
    • Studier på annan ort: studieintyg
    • Vistelse utomlands: resehandlingar
    • Provsammanboende: personbevis för sambo samt kopia på sambos gällande bostadsavtal

Blankett för ansökan om andrahandsuthyrning

Fullmakt andrahandsuthyrning

Det säger hyreslagen om uthyrning i andra hand: § 35 Hyreslagen