Välkommen hem till Botkyrkabyggen i Alby 2021 1

I det här numret av nyhetsbrevet: 

läs tidigare nyhetsbrev

2020

Nummer 4 2020

Nummer 3 2020

Nummer 2 2020

Nummer 1 2020

2019

Nummer 2 2019

Nummer 1 2019

2018

Nummer 2 2018

Nummer 1 2018

Du vet väl om att du måste ha en hemförsäkring? 

För att få hyra en bostad hos Botkyrkabyggen måste du ha en giltig hemförsäkring. Att inte ha det kan få katastrofala följder. Om du t.ex. drabbas av en brand i din lägenhet täcker hemförsäkringen kostnaden för att ersätta sakerna som fanns i lägenheten som kläder och möbler.

Hemförsäkringen täcker även kostnaden för att sanera lägenheten. Har du ingen försäkring blir du som hyresgäst personligen skyldig hyresvärden dessa pengar.



blommor gård Alby
Många är nöjda med valet av växter på våra gårdar.

TACK FÖR ATT DU HJÄLPER OSS ATT BLI BÄTTRE                                                                

I slutet av 2020 skickade Botkyrkabyggen ut en enkät till samtliga hyresgäster där du fick möjlighet att berätta vad vi gör som du är nöjd med och vad du är mindre nöjd med. Enkäten är ett viktigt verktyg i vårt arbete med att ge dig ett ännu bättre boende. Därför är det viktigt att så många som möjligt tar sig tid att svara. Stort tack till alla er som gjort det!

Under 2020 rustades många av våra gårdar i området upp. Ett arbete som kommer att fortsätta under 2021. Undersökningen visade att våra utemiljöer är något ni hyresgäster i Alby är nöjda med. ”Val av blommor, buskar och träd” har stigt med 2,5 procentenheter vilket betyder att hela 86,3 procent är nöjda med detta. Och 86 procent är nöjda med skötseln av rabatter, buskar, träd och gröna ytor. Den totala nöjdheten med utemiljön har stigit med 1,3 procentenheter.

Även ”Rent och snyggt” har stigit något. Här utmärker sig ”Städning av tvättstuga” som stigit med 4,3 procentenheter. Trots det så är endast 58 procent av hyresgästerna nöjda med städningen. I slutet av 2020 tog Qvinna i Botkyrka över städningen i Alby. Det vi sett i både Fittja och Norsborg är att hyresgästerna blivit mer nöjda med städningen när Qvinna i Botkyrka tagit över den och vi hoppas på att få se samma trend även i Alby.

Något ni har blivit mindre nöjda med är ”Få hjälp när det behövs” som backat 4,8 procentenheter. En bidragande orsak kan vara de åtgärder vi behövt vidta på grund av den pågående pandemin. Men detta är självklart något vi kommer att jobba med att förbättra under året.

Upp ↑


 

MARSCHALLER LYSTE UPP ALBY Marschaller i Alby En mysig decembermorgon lystes Alby upp av marschaller.

På morgonen den 11 december möttes Albyborna av extra värme och ljus längs områdets gångvägar och torg.

– 2020 har varit ett tungt år för många och vi har dessutom inte haft en enda soldag i december. Därför vill Botkyrkabyggen visa extra omtanke och ge en positiv överraskning till hyresgäster och besökare i Alby. Det blev en mäktig upplevelse som många uppskattade, säger Viveka Boberg, områdeschef i Alby.

”Vad fint ni gör. Det behövs verkligen!” ”Vad glad jag blir, gör ni det här för oss?” Var några av kommentarerna under morgonen.

– Jag hörde många positiva ord under morgonen och många kom ut för att fotografera, säger Jenny Levai, kommersiell förvaltare på Botkyrkabyggen.


DÅ SKA DU FELANMÄLA            

Vissa saker, som att byta en glödlampa, rensa golvbrunnen eller att skruva i en skruv som är lös, måste du göra själv. Andra saker hjälper Botkyrkabyggen till med. Det gäller exempelvis vitvaror som är trasiga, om kranen droppar eller om brandvarnaren inte fungerar. Enklast gör du en felanmälan på Mina sidor. När din felanmälan har registrerats hänger du en nyckel i nyckeltuben på din dörr. Du kan hela tiden följa ditt ärende på Mina sidor.

Viktigt! Låt nyckeln hänga kvar i tuben ända tills din felanmälan är avslutad. Vid akuta fel som inte kan vänta, till exempel vid en vattenläcka, ska du alltid ringa till felanmälan på telefon 08-530 694 90.

Upp ↑

RENOVERING OCH CORONA

Vi har fått en del frågor om varför vi fortsätter renovera trots pandemin. Vissa arbeten, som exempelvis stambyten, kan inte skjutas på framtiden. För att fastigheten och din bostad ska vara trygg, säker och ha de funktioner som du har rätt till och som myndigheterna kräver är det viktigt att vi forsätter arbetet med att underhålla och reparera. Självklart följer vi myndigheternas regler och rekommendationer för att både du som bor hos oss, våra entreprenörer och vår personal ska känna sig trygga medan arbetet pågår. Både Botkyrkabyggen och de entreprenörer vi anlitar för att utföra arbetet har rutiner för att hindra smittspridning vid arbete i din bostad.


NY ÅSNETRAPPA OCH NYA TRÄD

I slutet av 2020 asfalterades uppfarten till garaget G19 om och en ny åsnetrappa (en trappa med långa plansteg som lutar nedåt) byggdes.

Gångvägarna bakom Lagfartsvägen 10-20 har fått ny asfalt och några nya buskar har tillkommit. Och på den stora gräsmattan bakom garage G18 mot Ica Maxi har vi planterat två träd.

På Lagman Lekares väg, Lagfartsvägen och Servitutsvägen har vi oljat och justerat entréportarna.

 


 

Albyvägen 15

 

stambytet fortsätter

Efter sommaren påbörjades arbetet med att stambyta husen på Albyvägen 8-14. Arbetet har rullat på och precis innan jul blev vi klara med 12:an. I januari fortsatte arbetet på Albyvägen 14 och nu i mars påbörjar vi stambytet på Albyvägen 10. Renoveringen i dessa två hus kommer att fortsätta fram till sommaren. I augusti fortsätter vi sedan med nummer 8.

NY BELYSNING UTANFÖR aLBY C

Utanför Alby centrum fortsätter vi jobbet med att göra det trevligare för dig som besökare. Bland annat har den rundade muren vid tunnelbanan fått belysning. Att det är väl upplyst gör mycket för både trygghet och trivsel. Vi hoppas att den nya belysningen ska bidra till detta.


 

 RENOVERING AV TVÄTTSTUGA 

Tvättstugan på Lagfartsvägen 38 totalrenoverades under 2020 och i år renoverar vi på motsvarande sätt tvättstugan på Lagfartsvägen 22. Väggar, tak och golv kommer att målas, nytt kakel kommer att sättas upp och samtliga maskiner byts ut mot nya. Ett steg i rätt riktning för miljön då nya tvättmaskiner förbrukar mindre el och vatten än gamla. För att tvätta miljövänligare kan du tänka på att tvätta i lägre temperaturer och att bara tvätta plagg som är smutsiga. Ofta räcker det att vädra kläderna så är de fräscha igen. 

 

KUNDCENTER FORTSATT STÄNGDA

Botkyrkabyggens KundCenter i Alby och Tumba är fortsatt stängda för drop in-besök, men du har fortfarande möjlighet att boka en tid. Våra kundvärdar finns också tillgängliga för att svara på dina frågor och hjälpa dig med dina ärenden via telefon 08-530 694 90 eller via e-post info@botkyrkabyggen.se.

 

Lekplats Servitutsvägen i Alby

NYA UTEMILJÖER PÅ SERVITUTSVÄGEN

När flera generationer vistas ute i våra områden under olika tider på dygnet leder det till ökad trygghet. Därför satsar vi mycket på att skapa trevliga utemiljöer för liten som stor. På Servitutsvägen 3 bygger vi en helt ny uteplats som beräknas vara klar till våren. Och på Servitutsvägen 11 byter vi ut den gamla lekutrustningen mot ny. Även Alhagsvägen 114 får en ny uteplats. Nu hoppas vi bara på härligt vårväder så ni hyresgäster får möjlighet att njuta av våra nya utemiljöer.

Upp ↑