Nycklar, låsbrickor och porttelefon

En nyckel med ett hus som nyckelbricka

nyckelknippa med två nycklar och en låsbricka

Nycklar till bostaden

Du får tre nycklar till bostaden när du flyttar in. Samtliga är stämplade med ett speciellt nummer. Det är viktigt att vi får tillbaka just dessa nycklar när du flyttar. Till vissa bostäder ingår också nycklar till tillhållarlås ("polislås").

Du får göra extranycklar till din bostad om du behöver. Vi byter alltid lås vid inflyttning, så du behöver inte vara orolig för att den förre hyresgästen ska kunna komma in i din bostad.

Låsbricka och porttelefon

För att öka säkerheten och tryggheten för dig som hyresgäst övergår vi allt eftersom från den traditionella portnyckeln till en elektronisk låsbricka i våra hus. Det innebär att porten är låst dygnet runt, och att vi installerar en porttelefon. Porttelefonen sitter vid entrén. Det är på den dina besökare ringer upp dig för att bli insläppta.

Så fungerar låsbrickan

För att öppna porten med låsbrickan, håll den mot det runda fältet på läsaren vid dörren. Grön lampa tänds och låset öppnas. Om röd lampa tänds fungerar inte brickan till porten. Låsbrickan använder du även för att komma in i tvättstugor, miljöstugor samt vinds- och källarförråd.

Så beställer du fler låsbrickor

Lägenheter får totalt fyra låsbrickor, undantag finns. Om du behöver beställa fler så kan du som kontraktinnehavarare besöka vårt kundcenter. Kostnaden för en ny bricka är 250 kronor

Hyresgäster som har lägenhet 3 rum och kök eller större kan kvittera ut 2 extra brickor utan kostnad vid behov.

Alla brickor nummer 3-6 är enbart till för éntren.

Varje låsbricka har ett nummer. Om du skulle tappa en bricka, hör av dig direkt till oss så att vi kan spärra den.

Så här fungerar porttelefonen för besökare

I samband med övergången till systemet med låsbricka eller vid inflyttning lämnar du uppgift om vilket telefonnummer som ska knytas till porttelefonen. Detta gäller både fast- och mobilabonnemang.

  • Besökaren trycker in telefonnummer och trycker på ring/öppna knappen.
  • Du svarar i telefonen och hör en kort melodi.
  • För att öppna porten och släppa in besökaren trycker du * (stjärna) på telefonen och lå-set öppnas.
  • Om du inte vill öppna porten så är det bara att lägga på luren.

OBS! Samtal kan bara göras till inprogrammerade lägenheter och samtalslängden är maximalt 30 sekunder.

Nyckeltub

Det finns ingen huvudnyckel som passar till din lägenhet. I stället finns en så kallad nyckeltub på din lägenhetsdörr. Nyckeltuben gör att du slipper vara hemma för att öppna dörren när vår personal eller entreprenör behöver utföra servicearbeten i din lägenhet.

Så här fungerar nyckeltuben

  1. När vår servicepersonal behöver tillträde till din lägenhet informeras du om anledning och tidpunkt. Om du inte kan vara hemma, hänger du din nyckel till dörrlåset på en karbinhake på insidan av nyckeltuben. Tänk på att bara hänga dit lägenhetsnyckeln. Hänger det mer än en nyckel i kedjan eller exempelvis en låsbricka tillsammans med nyckeln får vi inte ut nyckeln genom tuben. Utifrån kan ingen se om det finns en nyckel i tuben eller inte.
  2. Servicepersonalen öppnar nyckeltuben, med sin för fastigheten speciella tubnyckel, och drar ut den ensamma lägenhetsnyckeln.
  3. När arbetet är slutfört, låser vår personal lägenhetsdörren och den lånade nyckeln hängs tillbaka i nyckeltuben som låses.

Bomnycklar

I vissa av våra områden finns bommar som hindrar bilar från att köra in på gården. Om du tillfälligt behöver kunna köra in på gården för att lasta i eller ur stora saker kan du låna en bomnyckel.

Bomnycklar till Norsborg och Fittja finns att låna. Det går bra att låna en nyckel i några dagar. Observera att vi bara lämnar ut bomnycklar till kontraktsinnehavare. Kontakta kundservice om du behöver låna en bomnyckel.

Har du frågor om bomnycklar i andra områden kan du kontakta kundservice för mer information.