Vikt tvätt i en korg som står på en bänk framför en tvättmaskin. Bredvid står en flaska med flytande tvättmedel.

Boka tvättstuga

I de flesta av våra områden kan du boka tvättstugan direkt från Mina sidor.

Du hittar tvättstugebokningen på lägenhetskontraktet under Bokningar.

Boka tvättstuga

Felanmälan

Om något i tvättstugan är fel kan du göra en digital felanmälan på Mina sidor dygnet runt.

1. Logga in och välj Skapa ärende.
  2. Under Välj kontrakt väljer du ditt lägenhetskontrakt.
  3. Under Välj ärendetyp väljer du Skapa felanmälan.
  4. Under Objekt för serviceärende väljer du den aktuella tvättstugan.
  5. Därefter anger du i vilket område i tvättstugan felet gäller och feltyp.
  6. Beskriv sedan felet så tydligt som möjligt. Bifoga gärna foton.

Du kan också ringa kundservice på 08-530 694 90.  Akuta fel, som exempelvis att blöt tvätt fastnat i tvättmaskinen, tas emot via telefon dygnet runt.

Till felanmälan

De flesta hyresgäster hos Botkyrkabyggen har tillgång till en tvättstuga i närheten av bostaden. Tvättstugorna kan i de flesta fall bokas elektroniskt, via Mina sidor, eller med hjälp av låsbrickan på bokningstavlan som finns i tvättstugan.

Enbart ett tvättpass i taget kan bokas. Först när du börjat tvätta kan du boka ett nytt pass. Du kan boka maximalt 8 tvättpass, motsvarande cirka 32 tvättar, per månad. När din bokade tid är inne använder du din låsbricka för att komma in i tvättstugan.

Om du bokat ett tvättpass, men inte påbörjat din tvätt efter 30 minuter, släpps tvättiden till andra för bokning och användning. Eftersom du har bokat kommer passet ändå att räknas in i ditt maxantal tvättpass (8 per månad).

Tvätta smart och hållbart

Även om du inte betalar för den el och det vatten som används i tvättstugan så påverkar användningen ändå i slutändan din hyra. Det finns enkla saker i vardagen vi alla kan göra för att spara energi.

Illustration av tvättmaskin och tvättkorg

Tvätta fulla maskiner

Visste du att det går åt nästan lika mycket energi för att tvätta en tröja som att tvätta en full maskin? Se därför till att tvätta fulla maskiner. Och centrifugera väl – det förkortar både torktiden och energiåtgången.

symbol för 40-gradig tvätt

Tvätta i lägre temperaturer

Tvätta inte i högre temperatur än nödvändigt. Dagens tvättmedel tvättar lika rent i 40 grader som 60 grader vilket gör det möjligt att tvätta i lägre temperaturer. Använd energiprogram om det går. Överdosera inte tvättmedlet utan läs på paketet hur mycket som behövs. Förtvätta bara om kläderna är riktigt hårt smutsade.

Illustration av tvätt som hänger på tork

Lufttorka tvätten

Låt tvätten hängtorka om det inte är så bråttom! Torktumlare och torkskåp är stora energitjuvar. Torktumlaren sliter dessutom på kläderna vilket gör att de håller kortare tid.

Illustration av en klocka

Anpassa torktiden

Anpassa torktiden så att fläkten inte står på i onödan. Och se till att fylla hela torksåpet istället för att torka enstaka plagg.

Illustration av en glödlampa

Släck lyset

Tänd inte belysningen om det inte behövs och var noga med att släcka efter dig när du lämnar tvättstugan.

Illustration av en kartong med tvättmedel

Överdosera inte tvättmedlet

Tvätten blir inte renare av för mycket tvättmedel. Det kan slita på kläder och vara dåligt för miljön. Läs på förpackningen hur mycket tvättmedel som behövs.

När du tvättat klart

Efter avslutat tvättpass behöver du:

• torka av maskiner och göra rent tvättmedelsfack
  • sopa golvet
  • ta bort ludd i torktumlare
  • sopa och torka ur torkskåp

Lämna kvar städmateriel i tvättstugan

Det är viktigt att du lämnar kvar städmaterielet som finns i tvättstugan, du får INTE ta med dig det hem! Tänk på att det i slutändan är du som hyresgäst som betalar för de ökade kostnader det medför med städmateriel som försvinner.

Städmateriel som ska finnas i tvättstugan:

• borste till torktumlare
  • disktrasa
  • sopborste och sopskyffel

Qvinna i Botkyrka städar alla våra tvättstugor en gång per vecka. De ser då även till att ersätta saknat eller trasigt städmateriel. Du behöver alltså inte felanmäla detta.

Detta får du INTE göra i tvättstugan

• Slänga matsopor. I tvättstugan slänger du bara förpackningar från tvätt- och sköljmedel och skräp du sopat upp från golv, bänkar och maskiner.
  • Tvätta mattor på golvet i tvättstugan.
  • Hälla vatten i eller på tvättmaskinerna. Tvättmaskinen fylls med vatten automatiskt när du sätter igång den. Om du själv fyller på med vatten går maskinen sönder och vi måste laga den.
  • Hälla klorin i maskinerna. Vanligt tättmedel räcker för att tvätta rent.
  • Tvätta och tumla skor. Tvättmaskin och torktumlare är till för textilier som exempelvis kläder, handdukar och lakan.
  • Ha med ditt husdjur. Visst är ditt husdjur gulligt, men det får inte följa med till tvättstugan. Det gäller alla djur förutom ledarhundar och assistanshundar.
  • Röka. Det är rökförbud i alla gemensamma utrymmen, även tvättstugan.