Brandrök är livsfarlig och dödar snabbt. Om det brinner i ditt hus och trapphuset är rökfyllt, stanna kvar i din bostad och stäng alla dörrar och fönster. Din bostad kan stå emot brand och rök i ca 60 minuter. Larma räddningstjänsten genom att ringa 112.

Brand inne i bostaden

Om det börjar brinna inne i din bostad ska du ta dig ut, och stänga dörren efter dig. Då sprider sig inte branden och den giftiga röken ut i trapphuset lika fort.

Brandöva hemma med familjen och bestäm en uppsamlingsplats.

Brandvarnare, brandfilt och brandsläckare

Brandvarnare ska finnas i alla bostäder men det är även bra att ha brandfilt och brandsläckare hemma. Släck aldrig matfett eller matolja som brinner med vatten. Försök att kväva elden med ett lock eller annat obrännbart material som exempelvis en brandfilt.

I den här filmen från DinSäkerhet.se som drivs av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) kan du som är hyresgäst ta del av information om hur du agerar vid en brand. Filmen är cirka 4 minuter lång och handlar om vad du ska göra om det börjar brinna i din lägenhet eller trapphuset. För mer information om brandsäkerhet, besök www.dinsäkerhet.se

Föremål i entréer och trapphus

För att vi ska kunna garantera fria utrymningsvägar vid exempelvis brand får du inte ställa saker i entréer, trapphus, vinds- och källargångar.

Rädda, varna, larma, släck

Rädda: rädda dig själv och andra som är i fara
Varna: varna alla som hotas av branden
Larma: ring 112
Släck: släck branden om du tror att du klarar det

Brandvarnare räddar liv

Botkyrkabyggen tillhandahåller brandvarnare i alla våra bostäder. Men det är du som hyresgäst som måste kontrollera att de fungerar.

Här kan du läsa mer om hur du kontrollerar att brandvarnaren fungerar samt varför det är viktigt med en fungerande brandvarnare i hemmet.