Två par händer byter nycklar

Efter en tid som hyresgäst kan behoven förändras och du kanske vill byta bostad. För att vi ska kunna godkänna bytet ska du bland annat ha bott i din nuvarande bostad i minst 1 år.

Det finns två sätt att byta bostad

1. Du kan söka ny bostad genom vår förmedling. Tänk på att du har 3 månaders uppsägningstid. Botkyrkabyggen säger automatiskt upp ditt nuvarande avtal när du har tackat ja till en ny bostad hos oss. Sök bostäder med symbolen:
      Botkyrkabyggens logo

2. Du hittar själv någon att byta med, antingen någon som bor hos oss eller någon annanstans. Du kan annonsera på Bostadsbytet som du hittar under "Mitt boende" på Mina Sidor. Lämna en blankett för ansökan om lägenhetsbyte med bilagor till Botkyrkabyggen för handläggning. Blanketten kan mejlas till boservice@botkyrkabyggen.se. Handläggningstiden är cirka tre månader. Blanketterna hittar du nedan liksom information om vilka bilagor du behöver lämna in till oss.

En förutsättning för att vi ska kunna handlägga din ansökan är att den är komplett. Om det saknas bilagor i ansökan kommer ärendet att avskrivas. Se därför till att du har både blankett och bilagor klara innan du skickar in din ansökan.

Observera att om du byter din lägenhet och skriver på ett nytt kontrakt så går detta automatiskt över till behovsanpassat lägenhetsunderhåll, detta gäller även dig som tidigare hade det gamla systemet för valfritt lägenhetsunderhåll.

Är ni två som har avtal tillsammans, men enbart en av er ska flytta, måste ni först göra en överlåtelse av nuvarande avtal till den som ska bo kvar. Skicka blanketten "Överlåtelse av hyresrätt" med bilagor till Botkyrkabyggen för handläggning. Läs mer under "Att överlåta sin bostad".

Har du hittat någon som vill byta bostad med dig?

Ta då kontakt med Botkyrkabyggen. Vi måste godkänna bytet innan det genomförs. Vi godkänner bytet om:

• Syftet är att skaffa en annan bostad.
  • Du har haft hyreskontrakt i minst 1 år på din nuvarande bostad samt har för avsikt att bo varaktigt i den bostad som du byter till.
  • Båda hushållen måste ha betalat hyran punktligt och i övrigt varit ansvarsfulla.

I det fall du byter med någon som inte bor hos Botkyrkabyggen, gör vi alltid en ekonomisk kontroll och en kreditprövning av den som ska flytta till oss. När du byter med någon som redan bor hos Botkyrkabyggen kontrollerar vi ekonomin på den av er som byter till dyrare bostad.

Observera att kundservice alltid måste kopplas in när hyresavtalet skrivs för att avtalet ska vara giltigt. Alla andra typer av hyresavtal är olovliga.

Handläggningstiden är cirka tre månader. Handläggningstiden påbörjas först då bytesansökan är komplett med samtliga dokument. Under semesterperioder kan handläggningstiden bli något längre.

Om vi upptäcker ett skenbyte riskerar båda hushållen att förlora kontrakten.

Om bostadsbytet inte godkänns

Skulle vi av någon anledning inte godkänna bytet, kan du vända dig till Hyresnämnden för prövning av beslutet. Hyresnämndens beslut kan inte överklagas.

Blanketter

Blankett för ansökan om lägenhetsbyte mellan hyresgäster hos Botkyrkabyggen
Blankett för ansökan om lägenhetsbyte med hyresgäst som inte bor hos Botkyrkabyggen

Bilagor