Välkommen hem till Botkyrkabyggen i Fittja 2022 3
Samtliga hissar besiktas en gång per år.
Säkra hissar för din trygghet
Att hissarna i våra hus fungerar som de ska är viktigt, både ur säkerhetssynpunkt och för att förenkla vardagen för dig som är hyresgäst hos oss. Samtliga hissar besiktas en gång per år. Ibland upptäcks säkerhetsbrister vid besiktningen. Då måste hissen stängas av omedelbart, vilket kan vara besvärligt för dig som bor i huset. Vid planerat underhåll av en hiss får du information om avstängningen i god tid. Men om en hiss behöver stängas av för en oplanerad reparation går det tyvärr inte att informera om det i förväg.
- Vi är medvetna om de problem som uppstår för våra hyresgäster och besökare när hissen inte kan användas, men man ska komma ihåg att avstängda hissar handlar om att vi tar säkerheten på allvar. Vi kan inte låta folk åka i hissar som har något fel, säger Lotta Dannefalk, förvaltningschef på Botkyrkabyggen.
Vid besiktningsanmärkning som gör att hissen måste stängas av utan förvarning har Botkyrkabyggen ett avtal med hissbolaget som innebär att arbetet med reparationen kan sätta igång med en gång. Därefter sker en efterkontroll av hissen av en auktoriserad besiktningsman. Detta sker i regel inom en vecka.
Ibland saknas reservdelar, då tar det längre tid att få hissen lagad. Under pandemin har många företag har haft problem med sina leveranser. Det har gjort att hissar blivit stående längre än vad som är önskvärt. Om hissen är avstängd och du är beroende av hissen för att kunna ta dig in och ut, t.ex. om du är rullstolsburen eller har svårt att gå, är det viktigt att du snarast hör av dig till oss så att vi kan komma fram till en bra lösning för dig.
Varmt inne när det är kallt ute
Tycker du att det är för kallt i din bostad? Värmen sätts på med automatik när det blir kallt utomhus. Ju kallare det är ute, desto varmare vatten skickas ut till elementen. Vid snabba väderomslag tar det ett tag innan värmesystemet hinner anpassa sig. Då kan det ta lite tid innan värmen kommer fram. Detta kan du själv göra för att behålla värmen i bostaden:
- Stäng ventilen ovanför spisen när du inte lagar mat. Fönsterventiler ska däremot hållas öppna, annars fungerar inte ventilationssystemet.
- Kontrollera att termostaten på elementen är påslagen.
- Ställ inga möbler framför elementen och undvik att låta långa gardiner, badlakan och badrockar hänga ner framför elementen.
- Ska du vädra, vädra snabbt några minuter (gärna med tvärdrag). Stäng av elementen under tiden du vädrar.
Varför ska jag logga in på Mina sidor?
På Mina sidor hittar du det mesta du behöver veta om ditt boende. Här publicerar vi bland annat information om vad som händer i ditt hus och i ditt område. Det är därför viktigt att du regelbundet, gärna en gång i veckan, loggar in på Mina sidor och tar del av den information som fi nns där. Om något händer, exempelvis en vattenläcka, är det också på Mina sidor du i första hand ska söka efter information. Står det ingenting där kan du kontakta kundservice på 08-530 694 90. På Mina sidor kan du även utföra tjänster som till exempel felanmälan, boka tvättstuga och söka efter p-plats.
Nya postboxar
De postboxar som har installerats vid entréerna på Krögarvägen 4, 14 och 16 är nu tagna i bruk. All post, även reklam och paket som inte är alltför stora, delas ut i boxarna. I boxen finns en lapp som anger om du vill ta emot reklam eller inte. Vänder du lappen så att den gröna sidan syns betyder det att du vill ha reklam, medan den röda sidan anger att du inte vill ta emot reklam.
Graffiti möte blomsteräng
I våras målades fler graffi timålningar på byggnaderna i Fittja. På Värdshusvägen 38 g jordes en målning på temat sommaräng. Där sådde vi även en riktig äng. Och visst blev resultatet magiskt! Har du inte sett det ännu rekommenderar vi dig verkligen att kika förbi. Har du inte möjlighet att göra det fi nns även bilder på Botkyrkabyggens Instagramkonto @botkyrkabyggen. Följ oss gärna där för mer information om vad som händer i våra områden.
Sittplatser och skugga
Under sommaren har vi fortsatt att utveckla våra utemiljöer i Fittja. Fokus har framför allt legat på sittplatser för att alla ska ha möjlighet att vistas utomhus. Flera sittgrupper har fått parasoll så man kan få skugga när solen ligger på. På Värdshusvägen 32 har det bygts en pergola och spaljéer där doftande kaprifol skapar en blommande vägg. Där fi nns även en hammock där såväl gammal som ung kan gunga en stund och nya färgsprakande planteringar som både människor och insekter kan njuta av.
Flinka sommarjobbare
I sommar har Botkyrkabyggens personal i Fittja haft hjälp av duktiga sommarungdomar. Under ledning av våra handledare har de bland annat målat utemöbler, rensat källargångar och sopat garage. I år har vi haft 80 sommarjobbare varav 20 arbetade i Fittja.
Svalka under heta dagar
Den här sommaren har bjudit på typiskt svenskt sommarväder, ömsom sol ömsom regn. Några dagar har dock varit riktigt varma. Därför valde vi att återigen öppna Cold Spots, lokaler med air condition, dit alla som ville var välkomna för att kyla ned sig. Dels i Fittja på Värdshusvägen 10, men också på Munkhättevägen 85 i Tumba. Båda lokalerna var bemannade med personal från Botkyrkabyggen och sommarjobbare.
Här hittar du information
Under sommaren har vi haft många in- och utflyttningar i våra bostäder. Har du nyligen blivit hyresgäst hos Botkyrkabyggen? Varmt välkommen till oss! På www.botkyrkabyggen.se hittar du massor av matnyttig information, helt enkelt sådant som är bra att veta när du bor hos oss.
Träffa våra fastighetsvärdar
Sedan mitten av augusti fi nns våra fastighetsvärdar på plats ute i området några dagar i veckan, under förutsättning att vädret tillåter, tillgängliga för att svara på frågor från er hyresgäster och lyssna på era synpunkter. Välkommen att prata en stund så bjuder de på kaff e. Håll utkik efter Botkyrkabyggenflaggan! Har du inte möjlighet att träff a oss under dagtid? Både under hösten och våren bjuder Botkyrkabyggen in er hyresgäster till bomöte. Under bomötet beslutas bland annat vad Boendekraftspengarna ska gå till. Dessa utgör 140 kr/lägenhet och år. För att kunna vara med och påverka din boendemiljö är det viktigt att du deltar vid bomötena.
Missa ingen viktig information
Ibland är det bråttom att få ut information till er hyresgäster, till exempel om det uppstått en vattenläcka eller något annat brådskande. Då skickar vi ut information via sms, ofta med en länk till Mina sidor där du hittar mer information än vad som får plats i sms:et.
För att du ska kunna ta del av brådskande information är det viktigt att vi har ett korrekt mobilnummer till dig. Gå in på Mina sidor för att kontrollera att numret som står där stämmer.
Tidigare nyhetsbrev
2022
Nummer 2 2022
Nummer 1 2022