Höghus på Albyvägen 12 med roströd och beige fasad.

Våra bostäder finns runt om i Botkyrka kommun. På kartan ser du vilka områden de ligger i.

Karta över Botkyrka kommun med Botkyrkabyggens bostadsområden och typiska hus

Botkyrka kommun är en av Stockholms läns 26 kommuner och ligger mellan Huddinge och Södertälje. Botkyrka sträcker sig från Mälaren i norr till Östersjön i söder. Botkyrkabyggen har bostadsområden i Alby, Fittja och Norsborg (där Eriksberg ingår) i norr, samt Storvreten och Tumba (där Segersjö, Tullinge, Tuna och Vårsta/Bremora ingår) i söder. Botkyrka är en av Sörmlands äldsta kulturbygder och rymmer både storstadsbebyggelse, villaområden och glesbygd, vidsträckta strövområden, ett levande jordbruk och moderna arbetsplatser.

Bostäder

I Botkyrka finns cirka 36 400 bostäder varav 22 300 i flerbostadshus. AB Botkyrkabyggen äger och förvaltar totalt cirka 10 800 lägenheter. Fler än var fjärde Botkyrkabo bor hos oss.

Befolkning

Antalet invånare i kommunen är drygt 95 000. Medelåldern bland invånarna är 38 år.

Näringsliv

I kommunen finns 5 000 arbetsplatser och 26 000 arbetstillfällen. Cirka 90 procent är små och medelstora arbetsplatser. De största arbetsgivarna är Botkyrka kommun, Alfa Laval Nordic AB och DeLaval International AB.

Resvägar

Botkyrka har goda kommunikationer med pendeltåg, tunnelbana och ett väl utbyggt lokalt bussnät. Två stora bilstråk går genom Botkyrka, riksväg 226 i söder och E4/E20 i norr. Flemingsbergs station, vid kommungränsen till Huddinge, erbjuder fjärrtågförbindelser. Mellan Botkyrka och Ekerö finns en färjeförbindelse.

Se filmen om våra områden

Botkyrkabyggen har spelat in en film om våra hus och områden. Se den nedan eller på vår YouTube-kanal.

För textbeskrivning av hela filmen - klicka här.