Botkyrkabyggen har två olika system för lägenhetsunderhåll, behovsanpassat lägenhetsunderhåll och valfritt lägenhetsunderhåll.

Behovsanpassat lägenhetsunderhåll

För alla nya hyresgäster har vi underhållssystemet behovsanpassat lägenhetsunderhåll. Om du har flyttat in efter den 1 november 2010 har du behovsanpassat lägenhetsunderhåll, men du kan också ha det om du bytt från valfritt lägenhetsunderhåll. Behovsanpassat underhåll innebär att Botkyrkabyggen utför det inre underhållet i din lägenhet utifrån en behovsprövning.

När vi gör en behovsprövning för att se om något i din lägenhet behöver repareras eller bytas ut gör vi en helhetsbesiktning av bostaden. Det betyder att vi tittar på och gör en bedömning av skicket på hela bostaden och inte bara delar av den. Du är välkommen att kontakta Botkyrkabyggen om du har frågor om underhåll i din lägenhet.

Valfritt lägenhetsunderhåll

För hyresgäster som flyttat in hos oss innan den 1 november 2010 hade vi valfritt lägenhetsunderhåll vilket innebar att hyresgästen själv bestämde i vilken takt de ville underhålla sin lägenhet. Bodde du hos oss innan, behöll du det automatiskt. På din hyresavi finns då raden "Avdrag inre lägenhetsunderhåll". Observera att om du byter din lägenhet och skriver på ett nytt kontrakt så går detta automatiskt över till behovsanpassat lägenhetsunderhåll.

Från och med den 1 januari 2019 kan hyresgäster som har valfritt lägenhetsunderhåll inte längre beställa underhåll från Botkyrkabyggen. Om du vill byta till behovsanpassat lägenhetsunderhåll är du välkommen att kontakta kundservice så hjälper vi dig. Om du har kostnader för underhåll sedan tidigare som du fortfarande betalar för kan du behöva betala av dem innan du kan gå över till behovsstyrt lägenhetsunderhåll.