Har du frågor om underhåll i din bostad? Här nedan hittar du frågor som vi ofta får. Hittar du inte svaret på din fråga, kontakta kundservice.

Frågor om underhåll

Ja, du kan välja att byta system. Om du har kostnader för underhåll sedan tidigare som du fortfarande betalar för kan du behöva betala av dem innan du kan gå över till behovsstyrt lägenhetsunderhåll. Du kommer också att förlora din hyresrabatt men underhållet kommer istället att ingå i din hyra så du betalar inget extra när vi utför underhåll i din lägenhet. Kontakta kundservice så får du hjälp.

Generellt har du valfritt lägenhetsunderhåll om du flyttat in före den 1 november 2010 och behovsstyrt lägenhetsunderhåll om du flyttat in efter. Du kan se det på din hyresavi, om du har en rad som heter ”avdrag inre lägenhetsunderhåll” har du valfritt lägenhetsunderhåll. Du kan också kontakta kundservice för att få reda på vad du har för underhållssystem.

Du får vända dig till en hantverkare alternativt göra det själv under förutsättning att det utförs på ett fackmannamässigt sätt och inte minskar lägenhetens bruksvärde genom t.ex. alltför avvikande kulörer Det är viktigt att säkerställa med Botkyrkabyggen vilka typer av åtgärder du får göra själv eftersom du annars kan bli ersättningsskyldig. Kontakta kundservice om du är osäker på vad du får göra själv i din lägenhet. Du är alltid välkommen att när som helst välja att gå över till behovsstyrt underhåll så utför Botkyrkabyggen underhållet istället.

I en vanlig hyreslägenhet får kontraktsinnehavaren endast måla och tapetsera om, på egen bekostnad och utan att fråga hyresvärden om lov. Det är dock viktigt att komma ihåg att om lägenhetens bruksvärde minskar genom de åtgärder som du har gjort så har hyresvärden rätt till ersättning för skadan. Därför är det viktigt att jobbet utförs på ett fackmannamässigt vis och att du till exempel inte väljer alltför avvikande kulörer så att lägenheten blir svårare att hyra ut till nästa hyresgäst. Att något är fackmannamässigt utfört innebär att du följer de branschregler som finns och att kvaliteten på utförandet är detsamma som om en fackman utfört arbetet. Kontakta kundservice innan du målar om ifall du känner dig osäker på vad Botkyrkabyggen tillåter.

Alla underhållsarbeten ska vara fackmannamässigt utförda.  Att exempelvis måla direkt på tapeten räknas inte som fackmannamässigt utfört.

Fick du inte svar på din fråga?

Har du fler frågor om underhåll?

Kontakta kundservice