Skötsel och underhåll av lokal
Hyresavtalet reglerar ansvarsfördelningen för skötsel och underhåll mellan hyresgäst och hyresvärd.
Vanligtvis ansvarar vi som hyresvärd för:
- Yttre underhåll och skötsel av fastigheten (fasad, fönster, tak och entréportar)
- Fastighetens installationer (vatten, värme, ventilation, el och hissar)
- Renhållning av allmänna utrymmen
- Snöröjning och halkbekämpning
Som hyresgäst ansvarar du för:
- Lokalens inre underhåll av golv, väggar och tak. Du ansvarar också för underhåll och byte av utrustning och installationer, t ex kylskåp, spis, wc, handfat, särskild för lokalen installerad och anpassad ventilation.
- Att forsla bort sopor och avfall som härrör från den verksamhet som bedrivs i lokalen. Kontakta SRV för att teckna avtal om hantering och bortforsling av sopor.
- Inbrottsskydd såsom skalskydd och lås. Detta bör anpassas till den verksamhet du bedriver i lokalen. Du måste också ha en försäkring då du är kostnadsansvarig för skador som uppstår vid inbrott eller åverkan, t ex skador på fönsterrutor och entrédörrar.
- Brandskyddet i lokalen. Du ansvarar för att ha ett tillräckligt för verksamheten fungerande brandskydd, som t ex brandvarnare, brandsläckare, markerade utrymningsvägar och du ansvarar även för underhållet av brandskyddet.