Digital illustration som föreställer en smart-tv och två högtalare på en tv-bänk. Framför tv:n syns en hand som håller i en fjärrkontroll.

Viktig information om ditt kabel-tv-uttag

Tv-tjänsten i Botkyrkabyggens hus förändras och moderniseras. Det här påverkar dig som idag tittar på tv via kabel-tv-uttaget och vill fortsätta titta på basutbudet utan kostnad. Om du inte använder kabel-tv-uttaget kan du fortsätta titta på tv som vanligt och kommer inte märka av förändringen.

Basutbudet ingår i hyran och är tv-kanalerna SVT1, SVT2, SVT 24, SVT Barn, Kunskapskanalen och TV4. Om du vill se ett större utbud av tv-kanaler än basutbudet är du välkommen att besöka botkyrka.zmarket.se för att välja fritt bland tjänster och leverantörer.

Hur påverkas jag som hyr en bostad?

Tv-sändningarna som går ut till kabel-tv-uttaget i Botkyrkabyggens hus stängs ned i början av 2025. Kabel-tv-uttaget i din bostad kommer då sluta fungera. Istället kan du använda en ny kostnadsfri tv-tjänst från Telia. Tjänsten heter Tv och streaming Start, bygger på fiberteknik och ger högre bildkvalitet. Tjänsten ingår i din hyra men du behöver själv beställa tjänsten och installera en tv-box för att kunna använda den nya tjänsten. Tv-boxen kostar inget extra och skickas till dig med post efter att du lagt din beställning. Alla Botkyrkabyggens hyresgäster kommer få brev från både Botkyrkabyggen och Telia med mer information innan kabel-tv-uttagen slutar fungera. 

Hur påverkas jag som hyr en lokal?

Tv-sändningarna som går ut till kabel-tv-uttaget i Botkyrkabyggens hus stängs ned i början av 2025. Om du har ett kabel-tv-uttag i din lokal kommer det att sluta fungera. Basutbudet för tv ingår inte i hyran för lokalhyresgäster. Om du som lokalhyresgäst vill teckna en ny eller förändra din tv-tjänst kontaktar du din valda tv-leverantör.

Hur beställer jag den nya tv-tjänsten?

Du kan beställa den nya tjänsten via Telias webbsida, på telefon eller i en Teliabutik. För att beställa tjänsten via webbsidan, gör så här: Gå in på telia.se/aktivera. Fyll i din adress och ditt objektnummer (detta står på ditt lägenhetskontrakt) för att aktivera tjänsten Tv och streaming Start. Efter det kommer en tv-box skickas till dig med post. När du ska aktivera tjänsten behöver du legitimera dig. Se mer information om legitimering i svaret på fråga xx under rubriken Frågor och svar. Om du inte kan eller vill beställa tjänsten via webbsidan kan du ringa Telia på telefonnumret 020 20 20 70 eller besöka en Teliabutik. Behöver du hjälp med tjänsten eller tv-boxen finns manualer hos Telia, se rubriken Användbara länkar. Du är också välkommen att kontakta Telia på telefonnumret ovan.

Hur fungerar den nya tv-tjänsten? 

Tjänsten bygger på fiberteknik. Via din bredbandsanslutning kan du genom tjänsten Tv och streaming Start titta på basutbudet av tv både via en tv-box och en app. Både tv-boxen och appen ingår i tjänsten och kostar inget extra.

Har du frågor?

På den här sidan kan du läsa svar på vanliga frågor. På Telias webbsida hittar du också svar på många vanliga frågor och hjälpsamma manualer. Om du behöver mer hjälp med att till exempel beställa den nya tv-tjänsten eller hur du ska installera och använda tv-boxen ska du ringa till Telia på 020 20 20 70. Har du andra frågor om förändringen är du välkommen att kontakta Botkyrkabyggen på 08-530 694 90.

Frågor och svar

Tv-tjänsten i Botkyrkabyggens hus moderniseras. Tv-sändningarna som går ut till kabel-tv-uttaget i våra hus stängs ned. Kabel-tv-uttaget i din bostad slutar då att fungera. I stället kommer du att kunna titta på tv via en tv-box från Telia. 

Du kommer kunna fortsätta titta på tv som vanligt och kommer inte märka av förändringen.

Du kommer inte längre kunna titta på tv via kabel till tv-uttaget. I stället kommer du att kunna titta på tv via en tv-box från Telia. Tv-boxen och tv-tjänsten Tv och streaming Start från Telia ingår i din hyra men du behöver beställa tjänsten för att kunna fortsätta titta på basutbudet för tv utan kostnad. Läs mer under rubriken Hur beställer jag den nya tv-tjänsten?

För att få hjälp att få fiber indraget i din bostad, kontakta Telia på tel. 020-20 20 70. De kan även hjälpa till om den vita boxen (Raycore) saknas i medieskåpet i hallen.

Även du som inte har ett vägguttag i din bostad kan beställa och använda den nya tv-tjänsten kostnadsfritt.

Om du har Telia som tjänsteleverantör på tv sedan tidigare behåller du din tv-box och fortsätter använda tjänsten. Du kommer automatiskt att få utbudet i kanalpaketet Tv och streaming Start utan kostnad. Har du fler tv-kanaler i ditt utbud idag behåller du dessa och får automatiskt ett rabatterat pris från det att den nya tv-tjänsten finns tillgänglig i ditt hus.

Sändningarna till din parabolantenn påverkas inte.

Kanalerna som ingår är SVT1, SVT2, SVT24, SVT Barn, Kunskapskanalen, TV4 och Axess TV. Du kan titta på tv både via en tv-box och en app. Både tv-boxen och appen ingår i tjänsten och kostar inget extra.

Via appen som ingår i tjänsten kan du streama tv i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV. På så sätt kan du se ditt tv-utbud var du vill, när du vill både hemma och i hela EU/EES. Det ingår en tv-box i tjänsten, vill du köpa en till tv-box tillkommer en kostnad för den.

Nej. Du kan titta på tv via tv-boxen utan internet genom att koppla in tv-boxen direkt i den vita boxen (Raycore) som finns i medieskåpet i hallen. Om du vill använda tv-boxen utan internet hoppar du alltså över steget att ansluta tv-boxen till wifi eller router. Om du vill streama ditt tv-innehåll via tv-boxen eller appen Telia Play måste du däremot vara ansluten till internet. För att aktivera tjänsten utan internet, läs mer nedan.

För att aktivera tjänsten utan internet, kontakta Telia på tel. 020-20 20 70. De kan hjälpa dig på distans att komma igång med den nya tv-tjänsten.

För din säkerhet och trygghet legitimerar Telia alltid sina kunder. Om du vill beställa den nya tv-tjänsten och inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod som du kan använda i stället. Läs mer på telia.se/id. Du ringer och beställer din personliga kod hos Telia på 020-20 20 70 och väntar kvar tills samtalet kopplas fram. Du får din personliga kod på posten inom 5 arbetsdagar. I Telias butiker kan du även legitimera dig med nationellt id-kort eller körkort.

När du flyttar behöver du avsluta eller flytta din tv-tjänst. Kontakta din tv-leverantör så hjälper de dig att flytta med tv-tjänsten till din nya adress eller att avsluta din tjänst. Om du har använt tv-tjänsten för basutbud från Telia kommer du att få en retursedel hemskickad för att skicka tillbaka tv-boxen. Tv-boxen ingår i hyran, när du inte längre betalar hyra ska du skicka tillbaka tv-boxen. Om du inte skickar tillbaka tv-boxen kommer du behöva betala en avgift.

Basutbudet för tv och den nya tv-tjänsten från Telia ingår inte i hyran för lokalhyresgäster. Om du som lokalhyresgäst vill teckna en ny eller förändra din tv-tjänst kontaktar du din valda tv-leverantör.

Om din tv är en gammal modell utan hdmi-uttag och i stället har en scart-kontakt kan det lösas genom att köpa en så kallad omvandlare (även kallad konverter eller adapter). Dessa finns att köpa i vanliga elektronikbutiker. Omvandlaren som du behöver ska alltså fungera för att omvandla hdmi till scart. 

 

Kort sammanfattning av informationen på denna sida:

Det här är viktig information om du använder kabel-tv-uttaget i ditt hem för att titta på tv. Om du inte använder kabel-tv-uttaget för att titta på tv behöver du inte göra något.

Snart kommer kabel-tv-uttaget i ditt hem sluta fungera. Då kan du inte använda kabel-tv-uttaget för att titta på tv. Istället kan du titta på tv med en tv-box från företaget Telia. För att få tv-boxen ska du beställa något som heter Tv och streaming Start, det är en tv-tjänst från företaget Telia. Den kostar inget extra utan ingår i din hyra. Tv-kanalerna som ingår i din hyra är SVT1, SVT2, SVT 24, SVT Barn, Kunskapskanalen och TV4. Om du vill ha fler kanaler kan du beställa det på Zmarket.

Du kommer få ett brev från Telia. I brevet står det hur du gör för att beställa och börja använda den nya tv-tjänten och tv-boxen.

Om du behöver hjälp kan du ringa till Telia på telefonnumret 020 20 20 70.

Användbara länkar

Beställ den nya tv-tjänsten här

Manual - installera din tv-box

zmarket

Exempel på hur ett kabel-tv-uttag ser ut:

Bilder på två olika typer av kabel-tv-uttag

Kabel-tv-uttaget sitter oftast i vardagsrummet.