70 nya hyresrätter i Tumba Port

Flervåningshus med loftgångar uppe på en höjd med utsikt över gröna träd, hus och pendeltåg.

Illustration av nybyggnadsprojekt i Tumba

Botkyrkabyggen påbörjar byggnation av 70 hyresrätter i Tumba Port centralt i Tumba centrum. Beslutet fattades av Botkyrkabyggens styrelse den 23 september.

- Det känns fantastiskt bra att kunna sätta spaden i marken innan årsskiftet och bidra till fler efterfrågade ytsmarta hyresrätter centralt i Tumba, säger Elisabeth Uddén (OS), styrelseordförande i Botkyrkabyggen.

Huset med 10 våningar placeras på en höjd i Tumba centrum med utsikt över både centrum och åkrar. Huset ligger några minuters gångväg från centrum med service, samt pendeltåg och busstorg.

- Jag är glad att vi kan komma igång med nyproduktion. Tumba Port blir ett landmärke som syns från alla vägar som bär till Tumba centrum, säger Fredrik Vitrera Luiga, tf vd för Botkyrkabyggen.

Lägenheterna blir mindre och ytsmarta 1-2 rok där de flesta lägenheterna har en kvadratmeteryta på ca 35-46 m2 samt en 3 rok. Det blir gemensam takterrass för alla boende. På entréplan finns gemensamt hobbyrum och tvättstuga.

Satsningen på 1-2 rok möter Botkyrkabornas önskemål. I Botkyrkabyggens bostadskö med ca 22 000 registrerade sökande, är 1-2 rok i Tumba centrum det som flest uppgivit i sin boendeprofil att de önskar.

- Hyresrätterna i Tumba Port passar både unga som behöver en första lägenhet och seniorer som vill flytta till mindre lägenhet centralt, och dessa grupper är i stort behov av fler hyresrätter, säger Elisabeth Uddén.

Byggstart beräknas ske under senhösten 2024 och med inflyttning planerad till slutet av 2026.

På sikt kommer Botkyrkabyggen att bygga ca 300 hyresrätter i centrala Tumba.

Prel. byggstart: Slutet av 2024

Prel. inflyttning: Slutet av 2026