Välkommen hem till Botkyrkabyggen i Alby 2022 3
Samtliga hissar besiktas en gång per år.
Säkra hissar för din trygghet
Att hissarna i våra hus fungerar som de ska är viktigt, både ur säkerhetssynpunkt och för att förenkla vardagen för dig som är hyresgäst hos oss. Samtliga hissar besiktas en gång per år. Ibland upptäcks säkerhetsbrister vid besiktningen. Då måste hissen stängas av omedelbart, vilket kan vara besvärligt för dig som bor i huset. Vid planerat underhåll av en hiss får du information om avstängningen i god tid. Men om en hiss behöver stängas av för en oplanerad reparation går det tyvärr inte att informera om det i förväg.
- Vi är medvetna om de problem som uppstår för våra hyresgäster och besökare när hissen inte kan användas, men man ska komma ihåg att avstängda hissar handlar om att vi tar säkerheten på allvar. Vi kan inte låta folk åka i hissar som har något fel, säger Lotta Dannefalk, förvaltningschef på Botkyrkabyggen.
Vid besiktningsanmärkning som gör att hissen måste stängas av utan förvarning har Botkyrkabyggen ett avtal med hissbolaget som innebär att arbetet med reparationen kan sätta igång med en gång. Därefter sker en efterkontroll av hissen av en auktoriserad besiktningsman. Detta sker i regel inom en vecka.
Ibland saknas reservdelar, då tar det längre tid att få hissen lagad. Under pandemin har många företag har haft problem med sina leveranser. Det har gjort att hissar blivit stående längre än vad som är önskvärt. Om hissen är avstängd och du är beroende av hissen för att kunna ta dig in och ut, t.ex. om du är rullstolsburen eller har svårt att gå, är det viktigt att du snarast hör av dig till oss så att vi kan komma fram till en bra lösning för dig.
Varmt inne när det är kallt ute
Tycker du att det är för kallt i din bostad? Värmen sätts på med automatik när det blir kallt utomhus. Ju kallare det är ute, desto varmare vatten skickas ut till elementen. Vid snabba väderomslag tar det ett tag innan värmesystemet hinner anpassa sig. Då kan det ta lite tid innan värmen kommer fram. Detta kan du själv göra för att behålla värmen i bostaden:
- Stäng ventilen ovanför spisen när du inte lagar mat. Fönsterventiler ska däremot hållas öppna, annars fungerar inte ventilationssystemet.
- Kontrollera att termostaten på elementen är påslagen.
- Ställ inga möbler framför elementen och undvik att låta långa gardiner, badlakan och badrockar hänga ner framför elementen.
- Ska du vädra, vädra snabbt några minuter (gärna med tvärdrag). Stäng av elementen under tiden du vädrar.
Varför ska jag logga in på Mina sidor?
På Mina sidor hittar du det mesta du behöver veta om ditt boende. Här publicerar vi bland annat information om vad som händer i ditt hus och i ditt område. Det är därför viktigt att du regelbundet, gärna en gång i veckan, loggar in på Mina sidor och tar del av den information som fi nns där. Om något händer, exempelvis en vattenläcka, är det också på Mina sidor du i första hand ska söka efter information. Står det ingenting där kan du kontakta kundservice på 08-530 694 90. På Mina sidor kan du även utföra tjänster som till exempel felanmälan, boka tvättstuga och söka efter p-plats.
Nya lekredskap
Upprustningen av våra lekplatser i Alby fortsätter. Både Servitutsvägen 1-7 och Lagman Lekares väg 28 har fått ny lekutrustning och ny sand. Nu kan barnen gunga kompisgunga, åka rutschkana och klättra. Eller varför inte ta fantasin till hjälp och ge sig ut på äventyr med skeppet på Lagman Lekares väg. Vart åker du? Skepp ohoj!
Återvinn matavfallet
I genomsnitt slänger vi i Sverige 70 kilo matavfall per person och år. Genom att sortera och återvinna matavfallet bidrar vi till ett mer hållbart samhälle. Under sommaren påbörjades arbetet med att installera behållare för matavfall i Alby. De nya behållarna monteras intill de befi ntliga sopbehållarna på Alhagsvägen 6, 22, 28, 34 och 112 samt på Lagman Lekares väg 13, 29 och 39. Mer information om när behållarna öppnar kommer att publiceras på Mina sidor.
Nytt växthus
Tillsammans med er hyresgäster fortsätter vi att utveckla kolonilotten på Servitutsvägen. Sedan tidigare odlas det för fullt i pallkragar och på friland. I år har även ett växthus byggts upp med plattor under och runt om. Dessutom har en ny grusväg anlagts. I växthuset trivs värmeälskande växter som tomat, gurka, chili och paprika. Ett växthus är även perfekt för att driva upp plantor innan de planteras ut.
Flinka sommarjobbare
Under sommaren har vår personal i Alby haft stor hjälp av 20 duktiga sommarungdomar. Ungdomarna har bland annat arbetat med att rensa i cykelrummen och måla om dem. De har också städat källargångar, plockat skräp och städat förråd.
Ventilation och hissar
Sedan några år tillbaka har arbeten med att förbättra ventilationen pågått i våra hus i Alby och vi har nu kommit ungefär halvvägs. Under hösten utförs ventilationsarbeten på Alhagsvägen 54-78. Detta innebär att ventilationsaggregatet i fastigheten byts ut, i lägenheten installeras en ny spiskåpa och kryddhylla. Under våren har hissar på Alhagsvägen 16-24 moderniserats. Renoveringsarbetet är nu klart och hissarna är åter i drift. Stort tack för ditt tålamod!
Här hittar du information
Under sommaren har vi haft många in- och utflyttningar i våra bostäder. Har du nyligen blivit hyresgäst hos Botkyrkabyggen? Varmt välkommen till oss! På www.botkyrkabyggen.se hittar du massor av matnyttig information, helt enkelt sådant som är bra att veta när du bor hos oss.
Viktigt med boinflytande
När ni hyresgäster engagerar er i er boendemiljö bidrar ni till ökad trivsel och trygghet i våra bostadsområden. Två gånger per år, höst och vår, bjuder Botkyrkabyggen in till bomöte. Under bomötet beslutas bland annat vad Boendekraftspengarna ska gå till. Dessa utgör 140 kr/lägenhet och år. För att kunna vara med och påverka din boendemiljö är det viktigt att du deltar vid bomötena. Håll utkik på Mina sidor efter inbjudan. Har du inte möjlighet att delta i bomötet kan du självklart skicka in synpunkter och förbättringsförslag till oss via e-post: info@botkyrkabyggen.se. Eller också pratar du direkt med våra fastighetsvärdar när du ser dem ute i området.
Missa ingen viktig information
Ibland är det bråttom att få ut information till er hyresgäster, till exempel om det uppstått en vattenläcka eller något annat brådskande. Då skickar vi ut information via sms, ofta med en länk till Mina sidor där du hittar mer information än vad som får plats i sms:et.
För att du ska kunna ta del av brådskande information är det viktigt att vi har ett korrekt mobilnummer till dig. Gå in på Mina sidor för att kontrollera att numret som står där stämmer.
Tidigare nyhetsbrev
2022
Nummer 2 2022
Nummer 1 2022