I det här numret av nyhetsbrevet:
|
DU VET VÄL OM ATT du måste ha en hemförsäkring?
För att få hyra en bostad hos Botkyrkabyggen måste du ha en giltig hemförsäkring. Att inte ha det kan få katastrofala följder. Om du t.ex. drabbas av en brand i din lägenhet täcker hemförsäkringen kostnaden för att ersätta sakerna som fanns i lägenheten som kläder och möbler.
Hemförsäkringen täcker även kostnaden för att sanera lägenheten. Har du ingen försäkring blir du som hyresgäst personligen skyldig hyresvärden dessa pengar.
|
|
Plantering på Passvägen med bland annat Jättedaggkåpa och Blodfläder.
TACK FÖR ATT DU HJÄLPER OSS ATT BLI BÄTTRE
I slutet av 2020 skickade Botkyrkabyggen ut en enkät till samtliga hyresgäster där du fick möjlighet att berätta vad vi gör som du är nöjd med och vad du är mindre nöjd med. Enkäten är ett viktigt verktyg i vårt arbete med att ge dig ett ännu bättre boende. Därför är det viktigt att så många som möjligt tar sig tid att svara. Stort tack till alla er som gjort det!
Nöjdheten med bemötandet från våra reparatörer ligger fortsatt högt på 89 procent vilket är väldigt roligt att se. I husen på Storvretsvägen 12-33 har vi renoverat stammar och badrum under 2020. Här kan vi glädjande nog se att nöjdheten med ”Info om vad som ska hända i fastigheten” har stigit från 75,9 procent till 82,2. Hyresgästerna på Storvretsvägen är också nöjda med hur entreprenörerna städat efter sig. Nöjdheten har stigit med 5,7 procentenheter till 85,7 procent.
På Passvägen 1-15 renoverades gårdarna under 2020. Här ligger nöjdheten med gårdarnas utformning fortsatt högt på 90,6 procent och ”Val av blommor, buskar och träd” på 93,5 procent. Kul! Även hyresgästerna på Hålvägen 4–26, på Branta backen 2–6 och 3–29 samt på Stenvägen där gårdsrenoveringarna påbörjades under 2019 är fortsatt nöjda med sina utemiljöer. Den totala nöjdheten med utemiljön har till och med stigit med 2,4 procentenheter på de adresserna.
Något ni är mindre nöjda med är våra besökstider som sjunkit med 14,2 procentenheter. Vilket kanske inte är så konstigt då vi i och med pandemin stängt våra KundCenter i Tumba och Alby för drop inbesök. Kontakta kundservice för att boka en tid.
Upp ↑
SPELA DISCGOLF I SOMMAR
På Harbrovägen bygger vi en discgolfbana.
I pandemins spår har fler och fler börjat vistas ute i naturen och vi behöver fler coronasäkra utomhusaktiviteter. Nu bygger vi en discgolfbana vid Harbrovägen. Banan kommer att ha nio hål och beräknas blir klar framåt sommaren.
- Så här spelar du discgolf (även kallat frisbeegolf):
Utkast sker vid utkastplatsen vid varje hål. Vid första hålet lottas kastordningen. På övriga hål börjar spelaren med lägst antal kast på föregående hål. Under spelets gång kastar den spelare vars disc ligger längst från korgen först.
- Vid utkast är det tillåtet att ta fart och kliva över utkastmarkeringen efter det att discen har släppts. Vid övriga kast placeras den främre foten bakom platsen där discen stannat. Det är inte tillåtet att ta fart men du får kliva över när discen lämnat handen.
- Kast 10 meter ifrån eller närmare korgen räknas som en putt. Du får då inte kliva över efter att discen släppts.
- Den spelare med totalt lägst antal kast har vunnit.
DÅ SKA DU FELANMÄLA
Vissa saker, som att byta en glödlampa, rensa golvbrunnen eller att skruva i en skruv som är lös, måste du göra själv. Andra saker hjälper Botkyrkabyggen till med. Det gäller exempelvis vitvaror som är trasiga, om kranen droppar eller om brandvarnaren inte fungerar. Enklast gör du en felanmälan på Mina sidor. När din felanmälan har registrerats hänger du en nyckel i nyckeltuben på din dörr. Du kan hela tiden följa ditt ärende på Mina sidor.
Viktigt! Låt nyckeln hänga kvar i tuben ända tills din felanmälan är avslutad. Vid akuta fel som inte kan vänta, till exempel vid en vattenläcka, ska du alltid ringa till felanmälan på telefon 08-530 694 90.
Upp ↑
|
RENOVERING OCH CORONA
Vi har fått en del frågor om varför vi fortsätter renovera trots pandemin. Vissa arbeten, som exempelvis stambyten, kan inte skjutas på framtiden. För att fastigheten och din bostad ska vara trygg, säker och ha de funktioner som du har rätt till och som myndigheterna kräver är det viktigt att vi forsätter arbetet med att underhålla och reparera. Självklart följer vi myndigheternas regler och rekommendationer för att både du som bor hos oss, våra entreprenörer och vår personal ska känna sig trygga medan arbetet pågår. Både Botkyrkabyggen och de entreprenörer vi anlitar för att utföra arbetet har rutiner för att hindra smittspridning vid arbete i din bostad.
ny trappa på passvägen
Passvägen 2 har fått en ny trappa invid garaget. Syftet med trappan är att det ska bli enklare för er hyresgäster att ta sig från övre delen av garaget och ner till gatan. För att ytterligare öka tryggheten och tillgängligheten kring garaget har vi satt upp ny belysning och det kommer mer framöver.
|
|
renovering av lekpark
Miljövärdarna kontrollerar regelbundet så att våra lekparker är säkra för barnen att leka i. Till våren kommer lekparken på Hålvägen 28-42 att rustas upp. Vi sätter upp ett nytt staket och byter ut kantstenen mot slipers så det blir både tryggt och snyggt. Det förberedande arbetet med lekparken påbörjades redan under föregående år då vi rensade bort sly och buskar.
______________________
ökad säkerhet med nya lås
Trygghet är en viktig fråga för Botkyrkabyggen och vi jobbar ständigt med att öka tryggheten för er hyresgäster. Under 2021 kommer vi att installera elektroniska lås i de allmänna utrymmena på Grytstigen och Stupvägen.
Med de nya låsen blir det svårare för obehöriga att ta sig in och tryggare för dig som bor där. Låsen öppnas med hjälp av din låsbricka. Saknar du rätt behörighet, kontakta din bovärd så får du hjälp.
|
|
SKOGENS KONUNG I STORVRETEN
I Storvreten har många ”djur” flyttat in det senaste året. På de fi na grafi ttimålningarna på garagen på Harbrovägen 2, Stenvägen 1 och Hålvägen 2 fi nns bland annat både grävling, ekorre och skata. I december flyttade även skogens konung, älgtjuren, in. Under några veckor lyste han upp vintermörkret i Storvreten, en riktigt mäktig syn. Bra belysning har stor betydelse för både trygghet och trivsel. Den här säsongen har vi satsat extra mycket på julbelysningen. Vi hoppas att det har varit uppskattat av er hyresgäster.
Upp ↑
|
HISSNANDE RESA I STORVRETEN
Saknar du att resa? På grund av den pågående pandemin har våra liv förändrats på många sätt. Nu får vi använda vår fantasi och resa på andra sätt.
En hiss kan vara en ganska grå och tråkig historia. Men på Grytstigen 2-8 har hissarnas insida fått olika naturmotiv och tanken är att även ljud som vågbrus och fågelkvitter ska installeras. Du som bor på Grytstigen, ta hissen och dröm dig bort till skog och hav.
KUNDCENTER FORTSATT STÄNGDA
Botkyrkabyggens KundCenter i Alby och Tumba är fortsatt stängda för drop inbesök, men du har fortfarande möjlighet att boka en tid. Våra kundvärdar finns också tillgängliga för att svara på dina frågor och hjälpa dig med dina ärenden via telefon 08-530 694 90 eller via e-post info@botkyrkabyggen.se.
|