Behöver du hjälp? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får från hyresgäster och bostadssökande.
1. Hur kan jag få en bostad hos Botkyrkabyggen?
Du kan få en bostad hos Botkyrkabyggen antingen via Botkyrkabyggens egen kö eller via kön hos Bostadsförmedlingen i Stockholm. Det är två olika köer, och du kan stå i båda köerna samtidigt.
Bor du i Botkyrka kommun, eller är du redan hyresgäst hos Botkyrkabyggen?
Då kan du söka bostad via Botkyrkabyggens webbplats. Läs gärna våra uthyrningsregler först.
Så här gör du för att söka en bostad
Bor du utanför Botkyrka kommun?
Via Bostadsförmedlingen i Stockholm kan du söka lediga bostäder i och omkring Botkyrka.
Gå till Bostadsförmedlingen i Stockholm
2. Jag har tappat min plats i kön, varför?
Du kan bli av med din plats i kön av olika anledningar. Här är tre vanliga anledningar till att köpoängen nollställs.
Du har fått en bostad hos Botkyrkabyggen
Om du har blivit erbjuden en bostad hos Botkyrkabyggen och signerat kontrakt för den så nollställs dina poäng i kön. Du kan börja samla nya poäng i kön från och med dagen efter att ditt kontrakt börjat gälla.
Du har inte uppdaterat din intresseanmälan inom det senaste året
Botkyrkabyggen rensar regelbundet bort inaktiva sökande i lägenhetskön. För att inte tappa dina poäng och din köplats måste du regelbundet, minst två gånger per år (var sjätte månad), uppdatera din intresseanmälan.
Om det har gått för lång tid sedan du senast uppdaterade din intresseanmälan raderas du ur Botkyrkabyggens bostadskö och du kan inte få tillbaka dina köpoäng. Innan ditt konto tas bort får du ett mejl med en påminnelse om att det är dags att uppdatera din intresseanmälan om du vill behålla din köplats.
Du är inte längre medsökande
Om du har stått som medsökande till en annan person i kön men inte längre vill göra det utan i stället söka bostad på egen hand behöver du registrera dig på nytt i Botkyrkabyggens kö. När du registrerar dig på nytt i Botkyrkabyggen kö börjar dina poäng räknas från noll igen, du tar alltså inte med dig några poäng från personen du tidigare stod som medsökande till. För att kunna registrera dig i kön måste du först tas bort som medsökande. Den personen du står som medsökande till kan logga in på Mina sidor och ta bort dig som medsökande. Om du behöver hjälp med att bli borttagen som medsökande kan du mejla till Botkyrkabyggen. Då är det viktigt att du mejlar från den adressen som är registrerad som medsökande.
3. Jag behöver bostad snabbt! Kan jag få förtur till en bostad hos Botkyrkabyggen om jag har särskilda skäl?
Nej, du kan inte gå före i kön till Botkyrkabyggens bostäder. Men det finns olika typer av bostäder med olika lång kötid. Dessutom finns det bostäder som bara vissa grupper får söka, till exempel ungdomar eller seniorer. Alla våra bostäder hyrs ut enligt våra uthyrningsregler som bygger på vår uthyrningspolicy. Uthyrningspolicyn är beslutad av företagets styrelse och det är inte möjligt att få ett undantag.
Här kan du läsa mer:
Våra uthyrningsregler
Vår uthyrningspolicy
4. Jag vill hyra en parkeringsplats hos Botkyrkabyggen, hur gör jag?
Du som är hyresgäst hos Botkyrkabyggen kan söka lediga parkerings- och garageplatser i ditt bostadsområde. Du kan hyra max 2 parkeringsplatser. Vi publicerar lediga p-platser löpande. Den som först anmäler sitt intresse för en p-plats får erbjudande om att skriva kontrakt på den. Det finns särskilda p-platser med elbilsladdning, på de platserna får bara elfordon parkeras.
Så här söker du p-plats:
- Logga in på Mina Sidor.
- Under fliken Intresseanmälan parkeringsplats gör du din intresseanmälan för parkeringsplats eller garageplats och kan sedan börja söka.
- Du hittar lediga platser under Ledigt att hyra. Laddplatserna är märkta med typen ”Parkeringsplats elbilsladdning”.
- När du har hittat en p-plats som du vill hyra anmäler du intresse för den. Vi rekommenderar att du tittar på platsen innan du anmäler intresse så att du vet att du vill ha just den platsen.
- När du anmäler intresse godkänner du samtidigt De allmänna avtalsvillkoren.
- Du får information direkt om att platsen har reserverats för dig och du "skriver på" kontraktet med en kod. Obs! Du har bara 24 timmar på dig att skriva in koden. Om du inte har skrivit in koden inom 24 timmar raderas din intresseanmälan för platsen.
Om du behöver hjälp med behörighet för att komma in i garaget för att titta på p-platsen ska du ringa till oss på 08-530 694 90. Du kan bara få hjälp med det efter att du har gjort en intresseanmälan. Obs! Det är viktigt att du ringer på telefon, inte mejlar, eftersom mejlsvar kan dröja mer än 24 timmar och då hinner din intresseanmälan gå ut.
5. Jag har ett fel i min bostad som jag behöver hjälp med, vad ska jag göra?
Börja med att ta reda på om felet är något du kan fixa själv eller om det är något Botkyrkabyggen ska göra. Exempel på saker som du själv ska göra i din bostad är:
- Göra rent i avlopp så att smuts där inte sätter stopp för vattnet. Så fixar du stopp i avloppet
- Byta lampor (även i kylskåp, ugn och köksfläkt).
- Byta toalettsits.
- Rengöra fettfiltret i köksfläkten. Har du kolfilterfläkt rekommenderas byte av filtret en gång per år för att fläkten ska vara effektiv.
- Rengöra luftventiler Så här kontrollerar och rengör du ventilerna i bostaden
- Om du har problem med tv eller internet-tjänster ska du kontakta det företag som du har avtal med. Är det basutbudet för tv som du har problem med ska du kontakta Telia.
Göra en felanmälan
Gäller felet något som Botkyrkabyggen ska hjälpa till med ska du göra en felanmälan. Det finns två sätt: logga in på Mina sidor och göra en felanmälan där eller ring till Botkyrkabyggen på 08-530 694 90. Du kan inte göra felanmälan genom att mejla.
Tänk på det här när du gör felanmälan via Mina sidor:
- Skriv vilken sak i lägenheten det är fel på och vad felet är. Du ska också berätta i vilket rum felet finns.
- Beskriv felet tydligt och noggrant så att vi kan hjälpa dig på rätt sätt så snabbt som möjligt.
- Det är jättebra om du bifogar bilder på felet.
Obs! Vid akuta fel som inte kan vänta, till exempel en vattenläcka eller ett strömavbrott, ska du alltid ringa till felanmälan på telefonnummer 08-530 694 90.
6. Jag har gjort en felanmälan – vad händer nu?
När du har gjort en felanmälan kopplat till din bostad får du en bekräftelse på sms och mejl. Se därför till att du lämnat rätt kontaktuppgifter till Botkyrkabyggen. Logga in på Mina sidor och gå till Ändra mina uppgifter om du behöver uppdatera dina kontaktuppgifter. Du kommer att få sms och mejl vid tre tillfällen: när felanmälan är registrerad, när vi har börjat arbeta med din felanmälan och när vi har avslutat arbetet med din felanmälan. Du kan följa statusen på din felanmälan via Mina sidor under rubriken Felanmälan. Klicka på ärendenumret för den felanmälan du vill läsa om.
Obs! Om din felanmälan gäller allmänna utrymmen, till exempel tvättstugan, får du inte sms och mejl.
Botkyrkabyggen tar alltid hand om akuta felanmälningar först. Det är viktigt att du ringer Botkyrkabyggen om något är akut, du ska alltså inte göra felanmälan via Mina sidor när ditt ärende är akut. Ett akut fel är något som inte kan vänta, till exempel en vattenläcka eller ett strömavbrott. Felanmälningar som inte är akuta hanteras i turordning. Generellt sett gäller att om du hänger du en nyckel i tuben ska felet vara åtgärdat inom 10 arbetsdagar, men under semesterperioder kan du behöva vänta upp till 15 dagar.
7. Botkyrkabyggen har avslutat min felanmälan men felet är inte fixat, varför?
Om du gör en felanmälan via Mina sidor men har skickat med för lite information om felet för att vi ska kunna hjälpa dig får du ett meddelande om att vi har avslutat ditt ärende. Det är inte för att vi inte vill hjälpa dig utan tvärtom för att vi vill kunna hjälpa dig på bästa sätt. För att vi ska kunna göra det måste vi kunna förstå vad felet är. Om du fått ett meddelande om att din felanmälan har avslutats kan du logga in på Mina sidor och klicka på ärendenumret för att se varför ärendet har avslutats. Om det är för att vi behöver mer information från dig så står det där. Du behöver då göra en ny felanmälan.
8. Det är mer än 10 arbetsdagar sedan jag gjorde min felanmälan och Botkyrkabyggen har inte fixat felet, vad ska jag göra?
Börja med att logga in på Mina sidor och läs informationen om din felanmälan. Där kan det finnas information från oss som förklarar varför felet inte är fixat ännu. Gör så här:
- Logga in på Mina sidor
- Gå till rubriken Felanmälan
- Klicka på ärendenumret för den felanmälan du vill läsa om
- Läs vad som står under Åtgärdsbeskrivning.
Om du inne på Mina sidor inte hittar svaret på varför din felanmälan inte är åtgärdad ännu är du såklart välkommen att kontakta Botkyrkabyggen. Observera att under semestertider kan det ta upp till 15 arbetsdagar innan ditt fel är åtgärdat.
9. Jag vill göra om och förbättra i min bostad, vad kan och får jag göra?
När vi hyr ut en bostad har vi gjort en besiktning av bostaden för att se till att det går att bo i bostaden och allt fungerar som det ska. Om något i din bostad gått sönder eller har blivit slitet på ett sätt så att det nu inte går att använda eller är i för dåligt skick ska du göra en felanmälan till Botkyrkabyggen. Kom ihåg att om något gått sönder eller blivit slitet på grund av att du som hyresgäst misskött bostaden så är det du som står för kostnaden.
Underhåll, tillval och fixa själv
Din bostad kan göras om och förbättras på tre sätt: Genom att Botkyrkabyggen gör underhåll i bostaden, genom att du gör tillval till bostaden eller genom att du själv målar eller tapetserar om i din bostad. Obs! Om du målar eller tapetserar själv i bostaden finns det regler och viktiga saker du behöver tänka på. Du ska till exempel inte måla direkt på tapeten. Läs mer under rubriken Måla och tapetsera själv.
Underhåll – vad är det?
Det finns två olika typer av underhållssystem hos Botkyrkabyggen: behovsanpassat underhåll (BLU) och valfritt lägenhetsunderhåll (VLU). När vi pratar om underhåll menar vi underhåll av ytskikt, det vill säga väggar, golv och tak. Underhåll av ytskikt är alltså till exempel målning av väggar och tak och byte av golv.
Hur fungerar behovsanpassat underhåll – BLU?
Behovsanpassat underhåll betyder att Botkyrkabyggen gör underhåll i din lägenhet utifrån en behovsprövning. När vi gör en behovsprövning för att se om något i din lägenhet behöver repareras eller bytas ut gör vi en helhetsbesiktning av bostaden. Det betyder att vi tittar på och bedömer skicket i hela bostaden och inte bara delar av den. Du är välkommen att kontakta Botkyrkabyggen om du har frågor om underhåll i din lägenhet.
Hur fungerar valfritt lägenhetsunderhåll – VLU
Valfritt lägenhetsunderhåll, VLU, är något som Botkyrkabyggen inte längre erbjuder som möjligt att välja, som endast gäller hyresgäster med kontrakt sedan före 1 november 2010. VLU innebär att du som hyresgäst själv ansvarar för underhållet i lägenheten. Du har en hyresrabatt mot att du själv ansvarar för underhållet av lägenheten. Du bestämmer alltså själv när lägenheten ska underhållas och du står också för kostnaderna själv, oavsett om du gör underhållet själv eller anlitar en hantverkare. Tänk på att alla arbeten i lägenheten måste vara fackmannamässigt utförda. Du kan behöva återställa lägenhetens skick innan du flyttar ut om något inte är fackmannamässigt utfört. Läs mer under rubriken Måla och tapetsera själv nedan.
Hur vet jag vilket underhållssystem jag har?
Alla våra nya hyresgäster sedan den 1 november 2010 har behovsanpassat lägenhetsunderhåll. Om du har flyttat in hos oss efter den 1 november 2010 har du alltså behovsanpassat lägenhetsunderhåll. Hyresgäster som flyttade in före den 1 november 2010 fick automatiskt valfritt lägenhetsunderhåll, men även dessa hyresgäster kan ha behovsanpassat lägenhetsunderhåll nu om de själva valt att byta från valfritt lägenhetsunderhåll. För de som har valfritt lägenhetsunderhåll finns en rad på hyresavin där det står "Avdrag inre lägenhetsunderhåll". Det är alltså inte möjligt att idag välja VLU.
Tillval
Som hyresgäst hos Botkyrkabyggen kan du göra flera olika tillval till din bostad för att anpassa den efter dina behov och din smak. Genom tillval kan du till exempel välja luckor, handtag och bänkskiva till köket, lägga in nytt golv (ekparkett) eller få en tvättmaskin installerad i badrummet. Ett tillval innebär att standarden på din bostad höjs och därför höjs din hyra när du gör ett tillval. Här kan du läsa mer om alla olika tillval du kan göra och vad de kostar. Obs! Du kan endast beställa tillval om du har BLU.
Måla och tapetsera själv
Du får måla och tapetsera om inne i din bostad. Du får inte måla på balkong eller uteplats. Tänk på att det är viktigt att jobbet görs på ett fackmannamässigt sätt och att du till exempel inte väljer alltför avvikande kulörer så att lägenheten blir svårare att hyra ut om du flyttar. Att måla direkt på tapeten räknas inte som fackmannamässigt utfört. Tänk också på att om bostadens bruksvärde minskar genom jobb som du har gjort själv så har Botkyrkabyggen rätt till ersättning för det.
10. Uppsägning – hur fungerar det?
Om du själv vill säga upp din bostad
Botkyrkabyggen har tre månaders uppsägningstid. Längst ner på ditt hyreskontrakt hittar du rutor som du kan fylla i för att säga upp ditt kontrakt. Eller så kan du ladda ner och fylla i vår blankett för uppsägning. Kom ihåg att det är viktigt att du skriver ett aktuellt telefonnummer till dig på din uppsägning eftersom vi kommer att kontakta dig för att göra lägenhetsbesiktningen.
Du kan skicka din uppsägning per post eller via e-post till Botkyrkabyggen. Det går också bra att lämna in din uppsägning på vårt Kundcenter. Tänk på att uppsägningstiden på 3 månader räknas från månadens sista dag. Det betyder att om du säger upp ditt kontrakt den 18 april slutar kontraktet att gälla den sista juli.
Att bli uppsagd av Botkyrkabyggen
Det finns tillfällen då Botkyrkabyggen kan säga upp kontraktet med en hyresgäst. Det kan vara på grund av att hyran inte är betald i tid, att hyresgästen misskött bostaden eller lokalen, stört andra hyresgäster en längre tid eller att hyresgästen använt bostaden till olaglig verksamhet. Det kan också bero på att hyresgästen hyrt ut bostaden i andrahand utan tillåtelse från Botkyrkabyggen. När Botkyrkabyggen säger upp en hyresgäst informeras hyresgästen alltid via brev. Om en hyresgäst ska vräkas från sin bostad är det Kronofogden som tar beslutet och utför vräkningen.
11. Jag vill lägga till eller byta telefonnummer som är kopplat till porttelefonen.
Se först till att det telefonnummer du vill koppla till din porttelefon är inlagt på dina Mina sidor. Om du vill lägga till eller byta telefonnummer på Mina sidor ska du logga in och sen välja Ändra mina uppgifter. När du har rätt telefonnummer registrerat på Mina sidor kan du kontakta Botkyrkabyggen så hjälper vi dig att koppla det numret till din porttelefon. Om du har problem med porttelefonen ska du göra en felanmälan.
12. Min lägenhet är för kall eller varm, vad ska jag göra?
Tycker du att det är för kallt i din bostad?
Botkyrkabyggen har kommit överens med Hyresgästföreningen om att temperaturen i Botkyrkabyggens bostäder ska vara minst 20 grader. Värmen sätts på automatiskt när det blir kallt utomhus. Ju kallare det är ute, desto varmare vatten skickas ut till elementen i din bostad. På elementen sitter en termostatventil som känner av temperaturen i lägenheten. När termostaten känner att det är 20 grader i rummet stängs vattenflödet i elementen av. Efter ett tag svalnar elementen till samma temperatur som i rummet. Därför kan elementen vara kalla fast det är minusgrader ute. Om det blir kallare än 20 grader i rummet igen värms elementen upp på nytt. När vädret ändras snabbt tar det ett tag innan värmesystemet hinner anpassa sig. Då kan det ta lite tid innan värmen kommer fram.
När det är kallt ute är det viktigt att ta vara på inomhusvärmen. Små förändringar kan göra stor skillnad. Här kan du läsa några tips på vad du kan göra för att hålla din bostad varm.
Innan du gör en felanmälan:
- Kolla termostaten. Kontrollera att elementens termostat är påslagen.
- Stäng ventilen i köket. Ventilen ovanför spisen ska bara öppnas när du lagar mat.
- Se till att inget står framför elementen.Ställ inte soffan eller andra möbler direkt framför elementen. Då stannar den varma luften bakom möbeln i stället för att cirkulera i rummet. Undvik också att låta långa gardiner hänga ner framför elementen.
- Mät temperaturen i lägenheten genom att placera en termometer minst en meter från en yttervägg och en meter upp från golvet. Är temperaturen under 20 grader gör du en felanmälan.
Tycker du att det är för varmt i din bostad?
När det är väldigt varmt ute blir det även varmt inomhus. Under extrema väderförhållanden finns undantag från rekommendationerna för inomhustemperatur. Under vissa varma dagar och perioder erbjuder Botkyrkabyggen ”Cold Spots” för att underlätta för våra hyresgäster. Våra ”Cold Spots” är lokaler med air condition. Dit är alla som vill välkomna för att kyla ned sig. Det finns också flera saker du kan göra själv för att få svalka, här är några förslag.
Har du andra frågor, tips eller synpunkter?
Hittade du inte svaret på din fråga? Du är alltid välkommen att kontakta oss via telefon, mejl eller genom att besöka vårt kundcenter. Så här kontaktar du oss.