Hyresgäster och bin arbetar tillsammans i honungsfabriken

Kvinna slungar honung

Kikki, bi-ambassadör i Storvreten, slungar honung.

Sedan våren 2024 har Botkyrkabyggens hyresgäster i Norsborg och Storvreten möjlighet att engagera sig som bi-ambassadörer. Detta gör bostadsbolaget för att ytterligare involvera hyresgästerna i arbetet för biologisk mångfald. I slutet av augusti slungade bi-ambassadörerna honung under övervakning av biodlare Katja Göller.

- Vi är glada över att med våra hyresgäster fortsätta resan mot en mer hållbar värld. Tillsammans har vi möjlighet att göra verklig skillnad, säger Fredrik Vitrera Luiga, tf vd på Botkyrkabyggen.

Bostadsbolaget Botkyrkabyggen har i många år drivit sin verksamhet med syfte att nå målen i Agenda 2030. Mål nummer 15 handlar om ekosystem och biologisk mångfald. Bin och bi-ambassadörer är ett led i arbetet, men företaget arbetar även på andra sätt för att främja den biologiska mångfalden. Bland annat planterar man växter som är rika på nektar och pollen, man har även pollineringsplaner för att säkerställa att insekterna ska kunna hitta mat under hela säsongen. Tyvärr har våren varit tuff för bina, så skörden från Botkyrkabyggens bi-samhällen i Norsborg och Storvreten blev endast 40 kg i år.

Tre kvinnor slungar honung och tappar på burkar
Bi-ambassadörerna Regina, Aneesa och Titti samarbetar i honungsfabriken.

Kort fakta:

• Botkyrkabyggen har tre bisamhällen i Norsborg och tre i Storvreten.
  • 40 kg honung har Botkyrkabyggens bin i Norsborg och Storvreten producerat under 2024.
  • Botkyrkabyggen inledde arbetet med hyresgäster som bi-ambassadörer våren 2024.