Välkommen hem till Botkyrkabyggen i Fittja 2021 1

I det här numret av nyhetsbrevet: 

LÄS TIDIGARE NYHETSBREV

2020

Nummer 4 2020

Nummer 3 2020

Nummer 2 2020 

Nummer 1 2020

2019

Nummer 2 2019

Nummer 1 2019

2018

Nummer 2 2018

Nummer 1 2018

DU VET VÄL OM ATT du måste ha en hemförsäkring? 

För att få hyra en bostad hos Botkyrkabyggen måste du ha en giltig hemförsäkring. Att inte ha det kan få katastrofala följder. Om du t.ex. drabbas av en brand i din lägenhet täcker hemförsäkringen kostanden för att ersätta sakerna som fanns i lägenheten som kläder och möbler.

Hemförsäkringen täcker även kostnaden för att sanera lägenheten. Har du ingen försäkring blir du som hyresgäst personligen skyldig hyresvärden dessa pengar.



Qvinna-städar-tvättstuga-i-Fittja
Fatima och Guluzar har båda varit med sedan starten av Qvinna 2017.

TACK FÖR ATT NI HJÄLPER OSS ATT BLI BÄTTRE                                                                

I slutet av 2020 skickade Botkyrkabyggen ut en enkät till samtliga hyresgäster där du fick möjlighet att berätta vad vi gör som du är nöjd med och vad du är mindre nöjd med. Enkäten är ett viktigt verktyg i vårt arbete med att ge dig ett ännu bättre boende. Därför är det viktigt att så många som möjligt tar sig tid att svara. Stort tack till alla er som gjort det!

Bra belysning är en viktig trygghetsfaktor och något vi satsade på under förra året. Det verkar som att ni hyresgäster uppskattar detta då indexet ”Belysning på gård och nära huset” steg med hela 5,1 procentenheter. Ni är också nöjda med den information ni får om vad som ska hända i fastigheterna. Trots både stambyten och gårdsupprustningar har nöjdheten stigit med 3,5 procentenheter från 83,1 till 86,6 procent.

I september 2017 startade projektet Qvinna i Botkyrka i Fittja som numera är en permanent del i företagets verksamhet. Sedan Qvinna i Botkyrka tog över städningen i Fittja har kundnöjdheten ökat år efter år. Den senaste undersökningen visade på en ökning om 1,5 procentenheter för ”Städning i trapphusen”. Även ”Städning av tvättstuga” ökade något. ”Rent och snyggt” ökade med 2 procentenheter, vilket vi är otroligt glada för då detta är något förvaltningen jobbar hårt med.

Något ni har blivit mindre nöjda med är ”Få hjälp när det behövs” som backat 3,1 procentenheter. En orsak kan vara de åtgärder vi behövt vidta på grund av den pågående pandemin. Men detta är självklart något vi kommer att jobba för att förbättra under året.

- Namnet på parken symboliserar att här är alla välkomna oavsett ålder eller bakgrund berättar Linda Apelqvist, områdeschef i Fittja.

Upp ↑


 

100 NYA SMÅHUS I FITTJA
Pepparkakshus dekorerat med kristyr och godis

En av vinnarna i tävlingen var familjen Isleem med det här fina pepparkakshuset.

Coronaviruset gjorde att många firade julen i en mindre krets än vanligt och på grund av restriktionerna hade många barn inte något att göra under jullovet. Därför beslutade vi oss för att tillsammans med Botkyrka kommun och Fittja Pulsen anordna en pepparkakshustävling för små och stora hyresgäster i Fittja.

Strax innan jul delades 100 påsar med byggsatser ut. Förutom delar till pepparkakshuset innehöll påsarna även ätbart lim och godis att dekorera huset med. Målet var att locka fram fittjabornas kreativitet hemma under helgerna och få in fantasifulla bidrag till tävlingen.

- Utdelningen av pepparkakshusen gick blixtsnabbt, det här var ett väldigt uppskattat initiativ och planen är att göra samma sak nästa jul, berättar Sandra Gustavsson, områdeschef i Fittja.

Den 20 januari korades de tre vinnarna som bland annat kommer att bjudas på ett studiebesök i fabriken som tillverkar Annas pepparkakor när pandemin är över.


DÅ SKA DU FELANMÄLA

Vissa saker, som att byta en glödlampa, rensa golvbrunnen eller att skruva i en skruv som är lös, måste du göra själv. Andra saker hjälper Botkyrkabyggen till med. Det gäller exempelvis vitvaror som är trasiga, om kranen droppar eller om brandvarnaren inte fungerar. Enklast gör du en felanmälan på Mina sidor. När din felanmälan har registrerats hänger du en nyckel i nyckeltuben på din dörr. Du kan hela tiden följa ditt ärende på Mina sidor.

Viktigt! Låt nyckeln hänga kvar i tuben ända tills din felanmälan är avslutad. Vid akuta fel som inte kan vänta, till exempel vid en vattenläcka, ska du alltid ringa till felanmälan på telefon 08-530 694 90.

Upp ↑

RENOVERING OCH CORONA

Vi har fått en del frågor om varför vi fortsätter renovera trots pandemin. Vissa arbeten, som exempelvis stambyten, kan inte skjutas på framtiden. För att fastigheten och din bostad ska vara trygg, säker och ha de funktioner som du har rätt till och som myndigheterna kräver är det viktigt att vi forsätter arbetet med att underhålla och reparera. Självklart följer vi myndigheternas regler och rekommendationer för att både du som bor hos oss, våra entreprenörer och vår personal ska känna sig trygga medan arbetet pågår. Både Botkyrkabyggen och de entreprenörer vi anlitar för att utföra arbetet har rutiner för att hindra smittspridning vid arbete i din bostad.     

LÄXHJÄLPEN FORTSÄTTER

Under hela hösten har Botkyrkabyggen i samarbete med Studiefrämjandet Fittja Pulsen erbjudit läxhjälp. Främst har ungdomar i årskurs 7-9 sökt hjälp med bland annat matematik, svenska och engelska. Läxhjälpen fortsätter även under vårterminen i lokalen på Värdshusvägen 10.

 


 

Talande-papperskorg-Fittja

talande papperskorgar

Regnbågsparken och Krögarvägen har fått nya papperskorgar. Och de pratar! Man brukar säga att skräp föder skräp, vilket innebär att om du slänger något på marken så kommer fler göra samma sak. Hjälp oss att hålla Fittja och naturen runt omkring ren från skräp. Släng det där det hör hemma. I papperskorgen eller i soptunnan.

Miljöhus-Fittja

MILJÖHUSET HAR FÅTT NYA DÖRRAR

Miljöhuset på Värdshusvägen fick innan jul ett stort nytt fönster och nya fina röda dörrar. Även dörrarna har fönster för extra trygghet när du slänger soporna. I år har vi även installerat nya fönster på grovsoprummet på Värdshusvägen.

På Värdshusvägen 12 och 14 har vi satt upp fl er ljuskällor. Att det är väl upplyst gör mycket för både trygghet och trivsel. Vi hoppas den nya belysningen ska bidra till att du som vistas i Fittja känner dig mer trygg när du rör dig i området. 

Värdshusvägen


GÅRDSUPPRUSTNING PÅ VÄRDSHUSVÄGEN

Förra året gjordes parkeringen på Värdshusvägen om till en park. I år har turen kommit till gårdarna på Värdshusvägen 16 och 26. I slutet av 2020 hade du som bor där möjlighet att tycka till om gårdarnas utformning. Gårdarna kommer att få varsitt tema: spoken words - written words, som är en poesiform, på nummer 16 samt odling på nummer 26. När arbetet är klart kommer där fi nnas sittplatser, odlingslådor och lekredskap och till våren kommer gårdarna att grönska när bladen slår ut på buskar och träd.

Upp ↑

 


UTEGYM OCH PARKERINGSPLATSER

Multiarenan på Värdshusvägen var välbesökt av både barn och unga under sommaren och hösten. I år kommer vi att skapa en parkmiljö med sittplatser samt ett utegym bredvid multiarenan. Tanken är att det ska bli en plats för både liten som stor, gammal som ung. Den nya parkeringen på Krögarvägen är klar. Här fi nns nu 18 parkeringsplatser med laddplatser för elfordon. Dessa parkeringsplatser kommer endast att hyras ut till hyresgäster med elfordon.

Upp ↑

kundcenter fortsatt stängda

Botkyrkabyggens Kund-
Center i Alby och Tumba är
fortsatt stängda för drop in-besök, men du har fortfarande möjlighet att boka en tid. Våra kundvärdar finns också
tillgängliga för att svara på
dina frågor och hjälpa dig
med dina ärenden via telefon 08-530 694 90 eller via e-post info@botkyrkabyggen.se.