Ökad närvaro av ordningsvakter ska göra Fittja tryggare

Två ordningsvakter pratar med en flicka och en man i Fittja

Botkyrka kommun tillsammans med fastighetsägarna Botkyrkabyggen, Kungsvåningen och Willhem gör en gemensam satsning på närvaro av ordningsvakter i och runt centrala Fittja från och med den 1 oktober. Initiativet är en del av ett gemensamt arbete för att skapa en tryggare och mer trivsam miljö för alla som bor och vistas i Fittja.

Ordningsvakterna kommer att finnas på plats alla dagar i veckan för att bidra till en positiv atmosfär i området och öka känslan av trygghet. De är tillgängliga för alla – boende, besökare och näringsidkare – och deras uppdrag är att arbeta brottsförebyggande och trygghetsskapande samt vara en närvarande och välkomnande resurs i området. Målet är att förstärka den positiva utvecklingen i Fittja och göra det till en plats där alla känner sig välkomna.

Initiativet är ett resultat av det långsiktiga samarbetet mellan Botkyrka kommun, Botkyrkabyggen, Kungsvåningen och Willhem. Sedan 2019 har dessa aktörer tillsammans arbetat för att förbättra tryggheten i Fittja.

- Från Botkyrka kommun är vi väldigt förväntansfulla och ser fram emot att vi tillsammans med de lokala fastighetsägarna bidrar till ett ännu bättre Fittja, säger Stina Lundgren (M), kommunstyrelsens ordförande.

Botkyrkabyggen, Kungsvåningen, Willhem och Botkyrka kommun är alla överens om vikten av att göra Fittja till en tryggare och mer trivsam plats för alla som bor och vistas här. Vår gemensamma trygghetsinsats visar hur samverkan mellan olika aktörer kan skapa positiva förändringar. Tillsammans har vi goda möjligheter att bidra till en trygg och hållbar framtid för området.